fbpx Naciśnij “Enter” aby skoczyć do treści

Najprawdopodobniej badając możliwości związane z publikowaniem magazynów na urządzeniach mobilnych (iPad i iPhone) mogłeś zaobserwować dwa trendy: aplikacje natywne i webowe. Dzisiaj postaram się opisać wady i zalety tych dwóch podejść, aby ułatwić Ci wybór.

Czym zatem jest aplikacja natywna, a czym aplikacja webowa?

Różnice dla czytelnika

Zacznijmy od różnic dla użytkownika końcowego: czytelnik magazynu będzie szukał natywnych aplikacji w App Store. Apple stworzyło ekosystem aplikacji i prawie każdy użytkownik iPhone’a lub iPada wie, że jest to źródło pobierania aplikacji.

Z drugiej strony, aby korzystać z aplikacji internetowej, czytelnik będzie musiał wyświetlić witrynę na swoim iPadzie lub iPhonie. Witryna automatycznie wykrywa, że użytkownik korzysta z urządzenia mobilnego i wyświetla zawartość dostosowaną do tego konkretnego urządzenia.

Różnice dla wydawcy

Celem wydawcy jest a) dostarczenie czytelnikom dobrego produktu i b) zarabianie na tym produkcie. O ile punkt a. może być spełniony przez oba typy aplikacji, o tyle punkt b. jest domeną aplikacji natywnych. Jak zapewne zauważyłeś, zakupy mogą być dokonywane na dwa sposoby: albo z App Store, albo bezpośrednio przez aplikacje („in-app purchase”).

Apple przyzwyczaiło użytkowników iOS do płacenia za aplikacje i szczyci się dużą liczbą kart kredytowych powiązanych z kontami App Store. To właśnie sprawia, że sprzedaż wydań czasopism poprzez natywną aplikację jest łatwiejsza niż poprzez aplikację webową, która wymaga korzystania z systemów takich jak PayPal, subskrypcji czy systemów prepaid. Żaden z tych systemów nie jest pozytywnie postrzegany przez czytelników, ani nie jest wygodny w użyciu z urządzeń mobilnych.

Różnice z punktu widzenia tworzenia aplikacji

Aby nieco skomplikować sprawę, tworzenie aplikacji natywnych może wymagać znacznej ilości czasu, zasobów i pieniędzy. Gdy zdecydujesz się stworzyć własny zespół programistów, stawki za proces rozwoju mogą sięgać tysięcy dolarów.

Z drugiej strony, tworzenie aplikacji webowej nie różni się zbytnio od budowania strony internetowej. Oczywiście wymaga sporych umiejętności i znajomości aktualnych trendów, ale nie jest tak kosztowne i czasochłonne jak stworzenie zespołu programistów aplikacji natywnych.

W PressPad naszym celem jest pomoc w rozwiązaniu tych kwestii – Ty dostarczasz nam treści, a my zajmujemy się polityką App Store, wytycznymi dotyczącymi recenzji, tworzeniem i rozwijaniem aplikacji, serwerami itp.

Jeśli masz jakieś pytania lub polemiki, możesz je zamieścić w komentarzach.