fbpx Naciśnij “Enter” aby skoczyć do treści

Istnieje wiele sposobów na spopularyzowanie swojego cyfrowego magazynu tak, by był on coraz chętniej pobierany z App Store. Wiele zależy od czynników początkowych, takich jak to, czy publikujesz już swój tytuł na innych platformach, czy masz już czytelników wydań drukowanych i czy należą oni do modelowej grupy czytelników wydań cyfrowych.

Aby odpowiedzieć na te pytania, przyjrzeliśmy się bliżej 10 najpopularniejszym magazynom wydawanym przez PressPad, aby sprawdzić, czy istnieją jakieś działania wspólne dla wydawców, którzy mogą pochwalić się dużą liczbą pobrań aplikacji cyfrowych magazynów.

Informacje dotyczące ścieżki, za pomocą której czytelnicy docierają do magazynu w App Store znane są tylko Apple i niestety Apple nie ujawnia tych danych. Podobnie możemy jedynie dociekać, co ma największy wpływ na pozycję aplikacji w wynikach wyszukiwania iTunes. Na szczęście wnioski można wyciągnąć pośrednio z obserwacji działań najpopularniejszych aplikacji magazynowych.

Pozycja w App Store jest drugorzędna

Przede wszystkim warto zadać sobie pytanie, czy wyróżniona aplikacja w App Store powinna być celem samym w sobie, ponieważ użytkownicy trafiają na nią z wielu różnych źródeł ruchu, takich jak:

  • Wyszukiwarka Google
  • Media społecznościowe
  • App Store

Wszystkie te źródła współistnieją ze sobą, a w dwóch pierwszych przypadkach wydawca ma duże możliwości kreowania strumieni ruchu. Począwszy od działań typu SEO, poprzez Public i Media Relations, w tym działania w Social Media, a skończywszy na komercyjnych kampaniach reklamowych.

W przypadku App Store wśród czynników mających wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania znajdują się: nazwa aplikacji, wybrane słowa kluczowe oraz opis aplikacji. Wydaje się również, że wyniki wyszukiwania w App Store funkcjonują w sprzężeniu zwrotnym związanym z popularnością aplikacji. Oznacza to, że im bardziej popularna jest aplikacja, tym częściej pojawia się w wynikach wyszukiwania.

Być może istnieje również dodatkowy czynnik, jakim jest rodzaj/jakość wydawcy, właściciela konta deweloperskiego, który publikuje aplikację w App Store.

Łączna liczba pobrań w czasie.
Liczba pobrań magazynów gwałtownie wzrosła po tym, jak Apple zaczęło sprawdzać nasze cyfrowe aplikacje magazynowe w pakietach.

12 września 2013 roku to przełomowa data dla PressPada, ponieważ tego dnia Apple zatwierdziło pierwszą aplikację magazynową w nowym modelu biznesowym. Od tego czasu Apple zaczęło masowo (partiami) dodawać nasze aplikacje, a my zauważyliśmy wzrost popularności naszych publikacji, co może być związane z tym, że dużo publikujemy w App Store.

Postawiłem więc hipotezę, że algorytm wyszukiwania w App Store może zawierać zmienną związaną z „pozycją” (wiarygodnością) wydawcy. Niestety, obecnie wciąż mamy zbyt mało danych, aby potwierdzić lub odrzucić tę hipotezę.

Apple może również wyróżnić niektóre aplikacje (featured app) w swoim sklepie. Czy taka pozycja ma duży wpływ na wzrost sprzedaży? Ciekawe dane na ten temat można znaleźć w prezentacji Lorena Brichtera, autora najpopularniejszej aplikacji na Maca do Tweetowania o nazwie Tweetie.

Loren podczas wykładu przed studentami Uniwersytetu Stanforda w 2009 roku ujawnił bardzo ciekawe dane dotyczące sprzedaży jego produktu w App Store. Okazuje się, że cotygodniowy featuring aplikacji w App Store przez Apple miał pozytywny wpływ na sprzedaż, tj. zwiększał stałą wartość sprzedaży w ciągu tygodnia , niemniej jednak w całym horyzoncie czasowym był to jedynie niewielki epizod, przyćmiony przez inne działania, które miały znacznie silniejszy wpływ na popularyzację aplikacji w App Store.

Spójrzmy jeszcze raz na wykres z prezentacji Loren i sprawdźmy jak wzrosła sprzedaż i co najbardziej przyczyniło się do tego wzrostu. Okazuje się więc, że w tym przypadku pojawienie się aplikacji w App Store wcale nie jest tak miażdżącym wydarzeniem, jak mogłoby się wydawać. Sprzedaż rośnie o rząd wielkości, by z czasem spaść do wartości na linii trendu.

Sprzedaż aplikacji
Sprzedaż Tweetie. Pojawienie się aplikacji w App Store nie jest aż tak wielkim wydarzeniem. Rozgłos medialny i szum w mediach społecznościowych zwiększyły sprzedaż.

To co dzieje się w kolejnym tygodniu, czyli wielkie poruszenie i reakcja społeczności na Tweet Lorena o odrzuceniu aplikacji przez Apple i związany z tym rozgłos medialny, winduje sprzedaż na zupełnie kosmiczny poziom. Można więc założyć, że więcej osób trafia na aplikację innymi kanałami niż iTunes, ogromne znaczenie ma tu siła społeczności i budowanie pozycji w Google, które może mieć dużo większy wpływ na sprzedaż niż featuring aplikacji.

Kluczowe wnioski

Użytkownicy natrafiają na aplikacje w App Store z różnych źródeł. Wydaje się, że przeglądanie i przeszukiwanie App Store nie jest najważniejszym kanałem ich odkrywania. Główne czynniki stojące za wzrostem pobrań aplikacji leżą poza ekosystemem Apple i związane są z rozpoznawalnością danego tytułu oraz aktywnością społeczności skupionej wokół aplikacji lub jej wydawcy. Pisaliśmy również, że w aplikacjach Newsstand duże znaczenie ma okładka magazynu i jego nazwa.

Wyprzedaż rozpoczyna się poza App Store

Przyjrzeliśmy się bliżej 10 najpopularniejszym magazynom opublikowanym przez PressPad na podstawie liczby pobrań aplikacji magazynowych. Przeanalizowaliśmy tytuły czasopism, ich strony internetowe i kanały mediów społecznościowych, w których tytuły budują swoją społeczność.

Magazyn zajmujący pierwsze miejsce w rankingu został pobrany ponad 13 000 razy w badanym okresie, na 10. miejscu znalazł się magazyn, który miał nieco ponad 2 000 pobrań.

10 najlepszych magazynów PressPad

Wszystkie magazyny mają swoje strony internetowe i są markami aktywnymi w mediach społecznościowych. Większość z nich prowadzi blogi, a trzy magazyny z Top 5 wyróżniają się semantycznymi nazwami składającymi się z popularnych słów połączonych w unikalną i naturalnie brzmiącą frazę. Większość tytułów buduje społeczność fanów na Facebooku. Średnia wartość wskaźnika „talking about this” na Facebooku wynosi 297 osób i jest wartością charakterystyczną. Magazyn no. 4 pomimo stosunkowo ubogiej strony internetowej i niewielkiej aktywności w mediach społecznościowych jest bardzo często cytowany na wielu blogach i serwisach tematycznych, dzięki czemu bardzo łatwo natknąć się na ten tytuł z wyników wyszukiwania Google.

10 najlepszych magazynów PressPad

Oceniając strony internetowe, wzięliśmy pod uwagę, czy istniejąca witryna umożliwia łatwy dostęp do sklepu z magazynem i czy sprzyja promocji za pośrednictwem mediów społecznościowych (za pomocą wtyczek społecznościowych umożliwiających udostępnianie treści, a także polubienie, śledzenie itp.)

Wyniki stron internetowych czasopism według PressPad

Pierwsza trójka otrzymała za swoje strony internetowe odpowiednio 8, 7 i 9 punktów na 10 możliwych.
Co ciekawe, tytuły 3 magazynów z pierwszej piątki brzmią naturalnie i zostały stworzone poprzez połączenie kilku popularnych słów w jedną unikalną frazę. Brzmią naturalnie i każde słowo jest dość popularne (np. samochód, australia, ulica), a połączenie tworzy naturalną klauzulę informacyjną np. „australijskie samochody uliczne”. W rezultacie często pojawiają się one w wynikach wyszukiwania Google i znajdują się bardzo wysoko na pierwszych dwóch stronach z wynikami.

Może to sugerować, że jeśli nazwa magazynu zawiera popularne słowo, istnieje duża szansa, że będzie on dobrze pozycjonowany.

Kluczowe wnioski

Zaangażowanie fanów to procentowa wartość
Zaangażowanie fanów to procentowa wartość „mówienia o tym”: „polubień”.

Popularne magazyny charakteryzują się tym, że samą aplikację można pobrać z App Store za darmo, natomiast za pełne wydania trzeba płacić również w modelu subskrypcyjnym. W ten sposób magazyny budują grono odbiorców, których konwertują za pomocą darmowych próbek i powiadomień push. Magazyny te można podzielić na 3 odrębne grupy:

1. Czasopisma, których nazwy są tworzone z popularnych słów kluczowych połączonych w unikalną frazę, która prowadzi z wyników wyszukiwania Google do strony czasopisma w iTunes. W ten sposób osoby zainteresowane konkretnym tematem mogą łatwo znaleźć magazyn za pośrednictwem Google. Np. nails, magazine lub your, nails prowadzą do magazynu o nazwie „Your Nails Magazine” (pierwsza strona z wynikami wyszukiwania).

2. Magazyny, które nie mają semantycznych nazw, ale działając w określonej niszy, są obecne w wielu kanałach społecznościowych. Magazyny, które nie mają jeszcze dużej społeczności, ale są aktywne, rozwijają się i ogólnie mają wystarczający całkowity zasięg, aby mieć ogromną i wciąż rosnącą liczbę pobrań.

3. Magazyny z dużą i oddaną społecznością, których nazwy nie są semantyczne i trudno byłoby na nie trafić poprzez wyszukiwanie organiczne, a jednak mają już oddaną społeczność, a ich marka funkcjonuje w świadomości ogromnej liczby osób.

Parafrazując pytanie zawarte w temacie tego artykułu „Jak sprawić, by aplikacja magazynu cyfrowego została wyróżniona w umysłach czytelników?”

iTunes
Pobierz łącze do aplikacji magazynu bezpośrednio z iTunes

W artykule „Od 0 do 12 000 pobrań: Historia Appville Newsstand Magazine” Tope Abayomi z App Design Vault mówi, że:

Jeśli chodzi o marketing, zastosowałem podejście trzytorowe. Mając współautorów promujących aplikację, informując (…) subskrybentów i kontaktując się z kilkoma przyjaciółmi i znajomymi [ref. przeze mnie: w ramach społeczności].

Aby Twoja aplikacja magazynu cyfrowego była jeszcze bardziej popularna, postępuj zgodnie z poniższymi zasadami:

  • Nazwa Twojego magazynu w wersji mobilnej powinna sprzyjać naturalnemu wyszukiwaniu, dzięki czemu nowi czytelnicy będą mogli łatwo znaleźć Cię w Google.
  • Zbuduj społeczność skupioną wokół zagadnień, którymi zajmujesz się w swoim magazynie. Nigdy nie jest za późno, by zacząć. Strona na Facebooku wydaje się być świetnym rozwiązaniem.
  • Umieść link do swojej aplikacji Magazine (obrazek powyżej) na stronie głównej swojej witryny. Jeśli jej nie masz, stwórz ją. Możesz użyć darmowych platform, takich jak Tumblr lub WordPress, które mają motywy i edytory CMS.
  • Wykorzystaj pocztę pantoflową. Zoptymalizuj stronę internetową swojego magazynu tak, aby łatwo było udostępniać publikowane tam treści. Możesz użyć Share This lub podobnych usług, aby osadzić łatwe w użyciu przyciski udostępniania społecznościowego.
  • Znajdź partnerów, aby jeszcze skuteczniej rozpowszechniać swój tytuł. Tak właśnie zrobiliśmy z naszymi darmowymi szablonami magazynów. Znaleźliśmy partnerów w mediach społecznościowych, wymieniliśmy się linkami i tweetami.