Naciśnij “Enter” aby skoczyć do treści

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy tworzenie i prowadzenie własnego magazynu cyfrowego jest dobrym, opłacalnym pomysłem, czy powinno być częścią strategii rozwoju i czy można na nim zarabiać? Odpowiedź na wszystkie te pytania brzmi: tak.

Łatwo powiedzieć? Najlepiej będzie, jeśli za chwilę sam się o tym przekonasz.

Wydawanie magazynu cyfrowego to przedsięwzięcie biznesowe, które często wiąże się z budową nowego zespołu i określonej struktury organizacyjnej. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na niektóre działania związane z procesem wydawniczym: tworzenie atrakcyjnych funkcji magazynu i skuteczną promocję wydań.


Każdy wydawca magazynu, czy to początkujący, czy ekspert, zmaga się z podobnymi problemami związanymi z formą magazynu, planowaniem strategii, reklamą, pozyskiwaniem nowych czytelników i, ogólnie rzecz biorąc, radzeniem sobie z przyszłością. Biorąc pod uwagę te dylematy, przychodzą na myśl dwa kluczowe pytania:

  • Jak uatrakcyjnić magazyn online, aby przyciągnąć więcej czytelników?
  • Co zrobić, aby magazyn online stał się skuteczną częścią strategii monetyzacji?

Wiedza i wskazówki, którymi się dzielimy, mają solidne podstawy w naszym wieloletnim doświadczeniu w tworzeniu cyfrowej platformy wydawniczej, wielu rozmowach z wydawcami i obserwacji rozwoju czasopism internetowych.

Istnieje wiele powodów, dla których wydawcy decydują się na prowadzenie magazynu online, np. stworzenie dodatkowego źródła przychodów w celu dalszej monetyzacji treści lub zwiększenie przejrzystości na drodze do budowania silnej, rozpoznawalnej marki. Powody te zawsze zależą od celów biznesowych, jakie wydawcy stawiają swoim firmom.

– Czy prowadzenie magazynu online może przynieść dodatkowe zyski?

Zdecydowanie tak. Jednym z celów biznesowych wydawcy jest generowanie przychodów:

  • bezpośrednio (sprzedaż pojedynczych wydań, prenumeraty),
  • pośrednio (reklamy, artykuły sponsorowane, afiliacje).

Zanim przejdziemy dalej, spójrzmy na poniższe statystyki.

Przychody z cyfrowych magazynów konsumenckich na całym świecie
Przychody z cyfrowych magazynów konsumenckich na całym świecie w latach 2015-2020

Przewiduje się, że przychody z reklam w cyfrowych magazynach konsumenckich wzrosną z 8,17 miliarda dolarów w 2015 roku do 18,73 miliarda dolarów w 2020 roku.

Cyfrowe publikowanie magazynów oferuje niezliczone korzyści, począwszy od zwiększenia dystrybucji treści w skali globalnej, pozyskania nowych czytelników i zaangażowania ich dzięki nadaniu wartości docelowych. Pomaga też budować relacje, rozwijać biznes i osiągać satysfakcję z sukcesu. To właściwa droga nie tylko dla pojedynczego wydawcy, ale dla każdej firmy niezależnie od jej wielkości.

Stale rosnąca liczba magazynów internetowych jest spowodowana nie tylko nowymi technologiami, ale także rosnącym zapotrzebowaniem czytelników. W rezultacie publikacje drukowane są nadal obecne w dzisiejszym świecie wydawniczym, ale równowaga między drukiem a cyfryzacją uległa zmianie. Publikowanie cyfrowe nie zastępuje druku, ale staje się dodatkowym źródłem pozyskiwania czytelników, kolejnym kanałem zarabiania i spełniania innych funkcji oraz docierania do innych typów użytkowników.

Wzrost czytelnictwa magazynów cyfrowych

Czytelnictwo czasopism cyfrowych, jako odsetek wszystkich czytelników czasopism, wzrosło z 32% w 2016 r. do 37% w 2018 r. W tym tempie czytelnictwo czasopism cyfrowych jako odsetek wszystkich czytelników czasopism przekroczy 40% w 2020 roku.

Odsetek wszystkich czytelników czasopism
Wzrost czytelnictwa magazynów cyfrowych

Dziś pytanie nie brzmi, czy warto mieć cyfrowy magazyn, ale co zrobić, by stał się on realnym wsparciem dla biznesu. Internet pełen jest poradników na temat zakładania magazynu, jego promocji i monetyzacji.

Aby założyć magazyn, musisz znać swoje nisze i ich potrzeby, pamiętać, że „treść jest królem” i nie zapominać o oszałamiającym układzie, efektownych okładkach i nowoczesnym designie.

Prawdopodobnie widziałeś te komunały wiele razy. Są one prawdziwe, ale na drodze do stworzenia odnoszącego sukcesy magazynu potrzebujesz czegoś więcej. Zwłaszcza jeśli chodzi o magazyny online.

Cyfrowa sztuka tworzenia magazynów

Twój magazyn online będzie czytany na wszystkich urządzeniach: komputerze stacjonarnym, laptopie, telefonie komórkowym, tablecie. Pierwszą rzeczą, o której powinieneś pamiętać, jest to, że musi on być zbudowany w oparciu o ideę Responsive Design bez uszczerbku dla jakości. Co to oznacza w praktyce?

  • Czytelny tekst, który nie wymaga powiększania na żadnym typie urządzenia
  • Zawartość dopasowana do ekranu urządzenia, bez konieczności przewijania w poziomie.
  • Linki i przyciski, które są odpowiednio rozmieszczone, tak aby stukanie nie było trudne.
  • Rozsądne czasy ładowania stron

Stworzenie magazynu przyjaznego dla urządzeń mobilnych jest ważne, ponieważ zapobiega opuszczaniu go przez czytelników. Ludzie oczekują dziś specjalnie sformatowanych wydań cyfrowych, które wyglądają estetycznie i mogą być czytane na wielu urządzeniach. Strony internetowe, które ładują się długo i nie są kompatybilne z niektórymi urządzeniami, odstraszają ludzi i zniechęcają ich do powrotu.

Czego potrzebują czytniki cyfrowe?

Oto odpowiedź:

Czytelny tekst i możliwość przewijania tekstu to dwie najbardziej cenione przez czytelników cyfrowych funkcje. Inne funkcje cenione przez czytelników w cyfrowych magazynach to: linki do stron internetowych, osadzone wideo, archiwa poprzednich wydań, pionowe przesuwanie, możliwość kopiowania i wklejania oraz zakładki do treści.

Zdobądź całą uwagę, na jaką zasługuje Twój magazyn, dzięki wideo, zdjęciom, linkom w magazynie, udostępnianiu, funkcjom na żywo i możliwościom integracji z witryną. Dzięki tym funkcjom sprzedasz produkty, wyjaśnisz koncepcje i zwiększysz zaangażowanie użytkowników.

Wskazówka: Piękne zdjęcia i interesujące filmy zasługują na oglądanie na pełnym ekranie. Włączenie trybu pełnoekranowego zapewni użytkownikom bardziej wciągające, kinowe wrażenia.

Szacuje się, że do 2019 roku konsumpcja treści wideo osiągnie 80% całkowitej globalnej konsumpcji Internetu. Dodanie takiej formy do magazynu online tylko wzmocni jego pozycję i urozmaici przekazywane treści.

Platforma do publikowania czasopism online

Natywne aplikacje mobilne dla blogów WordPress i magazynów online.

platforma do publikowania czasopism online

Myślisz o płatnej dystrybucji swoich treści? Marki takie jak Amazon, YouTube i Buzzfeed już dawno zorientowały się, że aplikacje mobilne przyciągają powracających użytkowników.

Dowiedz się więcej o platformie do publikowania czasopism online

Jak zaangażować czytelników dzięki wideo w magazynie?

Transmisja na żywo. Transmisja na żywo w magazynie cyfrowym zmienia koncepcję magazynu, który ukazuje się tylko w określonym czasie. Dzięki temu czytelnicy mogą cieszyć się treścią bez konieczności oczekiwania na publikację kolejnego wydania. Taka procedura zwiększa zaangażowanie czytelników, którzy muszą odwiedzać magazyn cyfrowy częściej niż raz w tygodniu lub miesiącu.

Samouczek wideo działa znacznie lepiej niż pisemna instrukcja czy nawet infografika. Skupia się na przedstawieniu bardziej złożonych danych w krótkiej i bardziej efektywnej formie. Dzięki temu można wyjaśniać, edukować i informować czytelników o ważnych wydarzeniach i kwestiach, podając im statystyki i szczegółowe spostrzeżenia. Nie ma lepszego sposobu na ulepszenie przepisu w magazynie kulinarnym niż film pokazujący, jak go wykonać.

Komentarz wideo. Wywiad to jedna z najpopularniejszych form dziennikarstwa. Nie musisz tworzyć wywiadu wideo – możesz po prostu dodać krótki komentarz wideo do swojego tekstu lub przedstawić materiał zza kulis. Wykorzystanie tego rodzaju wideo to także świetny pomysł na promocję magazynu w mediach społecznościowych, prawda?

Dopasuj reklamę do przestrzeni cyfrowej

Magazyny internetowe mogą generować przychody w oparciu o reklamy w wyszukiwarce kierowane do odwiedzających witrynę, banery lub reklamy wideo, powiązania z witrynami detalicznymi, ogłoszenia, możliwości zakupu produktów, linki do katalogów reklamodawców lub alternatywne cele informacyjne/komercyjne.

Reklamy umieszczane w magazynie online są interaktywne. Czytelnicy mogą kliknąć na reklamę, która ich interesuje i zostać przeniesieni na stronę sponsora. Każda reklama może być połączona z witryną reklamodawcy lub określoną stroną docelową na wiele różnych sposobów, np:

  • biografie i strony internetowe współpracowników
  • firmy i osoby wymienione w artykule, aby odesłać czytelnika bezpośrednio do „źródła”

Przychody z reklam mogą być głównym źródłem dochodu, ale nie muszą.

Jeśli nie reklamy, to co?

Oferuj więcej

Cyfrowa dystrybucja czasopism stanowi niewielki ułamek całkowitego kosztu dystrybucji fizycznej i umożliwia bardziej ekonomiczne budowanie globalnej publiczności. Twoje treści mogą być konwertowane na bezpłatne kanały dystrybucji, takie jak media społecznościowe.

Wskazówka: artykuł można przekształcić w kilka tweetów lub aktualizacji na Facebooku, które przyciągną uwagę do źródła i marki magazynu.

Wystarczy spojrzeć, jak „The NY Times” buduje globalną publiczność za pomocą wielokanałowej dystrybucji:

The New York Times buduje globalną publiczność za pomocą dystrybucji wielokanałowej
Strona internetowa New York Times

Opublikowali te same treści na stronie internetowej i na Facebooku. Jaki był rezultat? Ponad 3000 polubień, 104 komentarze, 876 udostępnień. O ile więcej osób to zobaczyło?

The New York Times na Facebooku
The New York Times na Facebooku

Do publikacji magazynu można również wykorzystać płatne platformy. Największą zaletą takich platform jest możliwość czytania poprzednich wydań za pomocą funkcji wyszukiwania w archiwum online.

Częścią sprzedaży cyfrowej jest strategia subskrypcji magazynu.

W 2015 roku 15,10% dorosłych Amerykanów zgłosiło, że wydaje łącznie 1,2 miliarda dolarów rocznie na cyfrowe subskrypcje czasopism i pojedyncze egzemplarze. W 2016 roku liczba ta wzrosła do 23,51% i 1,9 miliarda dolarów. Oznacza to wzrost wydatków na czasopisma cyfrowe o 56% rok do roku.

Cyfrowe subskrypcje czasopism

Subskrybenci nie muszą pamiętać o comiesięcznym ponownym zamawianiu magazynu, co daje im pewność, że będą mieli wszystko, czego potrzebują, zanim faktycznie będą tego potrzebować.

Chociaż wiele publikacji zaczęło się od wersji papierowych i zyskało czytelników dzięki namacalnym słowom i stronom, nadal docierają one do nowych i bardziej zróżnicowanych odbiorców, zaspokajając potrzeby tradycyjnych czytelników, a także tych, którzy wolą czytać treści online.

Wskazówka: Jak może to pomóc w zwiększeniu sprzedaży magazynu drukowanego? Możesz sprzedawać swoje cyfrowe i drukowane publikacje razem, oferując specjalną cenę czytelnikom, którzy kupią oba. Wyobraź sobie, jak ekscytujące dla klientów może być otrzymanie również wydania cyfrowego w cenie drukowanego. Możesz dowiedzieć się więcej o tym , jak sprawić, by Twoja oferta subskrypcji magazynu wyróżniała się z tłumu.

Nie subskrybuję, dopóki nie sprawdzę, czy warto

Pomyśl o darmowym dostępie cyfrowym dla nowych czytelników. Mogliby oni przeczytać określoną liczbę darmowych artykułów, a następnie wykupić subskrypcję. Ponadto, trzymiesięczne subskrypcje wydają się być bardziej popularne niż roczne.

Większość naszych wydawców wysyła kody promocyjne, które umożliwiają pełny dostęp do treści przez określony czas w celu zwiększenia sprzedaży.

Jeśli wierzysz w swoje treści, możesz zapewnić swoim czytelnikom bezpłatny dostęp, aby przyzwyczaić ich do treści i stworzyć nawyk czytania. Następnie możesz zacząć wysyłać powiadomienia push, aby przypomnieć im o dostępnych subskrypcjach.

Odśwież listy e-mail marketingowe, wysyłając interesujące darmowe treści, które dają obecnym lub potencjalnym czytelnikom pewne wartości: porady, próbkę przyszłego wydania, fragment magazynu.

Wskazówka: Przypomnij swoim czytelnikom o możliwości wypisania się z newslettera. Pozwoli Ci to dotrzeć do tych czytelników, którzy są naprawdę zainteresowani Twoim magazynem.

Rozpocznij promocję przed uruchomieniem

Strategia promocji czasopism online obejmuje działania od zapowiedzi nowych wydań, poprzez ich uruchomienie, aż po odświeżenie niektórych starszych, bardziej popularnych artykułów.

Potęga mediów społecznościowych

Uczyń media społecznościowe częścią swojej strategii marketingowej i nie wahaj się za nie zapłacić. Wzmacnianie postów na Facebooku zwiększa bogactwo i zaangażowanie. Sprawdziliśmy ponad 500 reklam na Facebooku za pośrednictwem Adspy, aby zbadać, czy istnieje jakaś wspólna zasada projektowania wśród reklam, które angażowały najlepiej i znaleźliśmy wspólny wzorzec. Promowane posty z największą liczbą reakcji zawierały charakterystyczne, duże obrazy. Co więcej, zawierały one jeden z dobrze znanych elementów, które wzbudzają emocje i niosą ze sobą określone konotacje:

  • zwierzęta
  • Sceny telewizyjne
  • dzieci
  • żołnierze/mundury (z bronią)
  • atrakcyjne kobiety
  • sławni ludzie
  • sceny z tłumem

Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku?

Pomyśl o kodzie rabatowym w zamian za tweeta na temat Twojego magazynu i upiecz dwie pieczenie na jednym ogniu – zdobądź zadowolonego czytelnika, szczęśliwego z powodu niższej ceny i poszerz grono potencjalnych klientów za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Użyj krótkich filmów, aby zachęcić ludzi do zapoznania się z treścią. Łatwiej jest zrozumieć atrakcyjność magazynu cyfrowego oglądając krótki film niż zdjęcie na okładce. Umieść go na swoim kanale na Facebooku lub Twitterze, gdzie ludzie będą mogli go łatwo udostępnić.

Podaj jakąś wartość

  • Stwórz spójną kampanię w mediach społecznościowych i nie zapomnij o swojej stronie internetowej i biuletynach e-mailowych. Połącz to z oferowaniem unikalnej wartości subskrybentom newslettera (na przykład specjalnych rabatów tylko dla nich).
  • Oferuj specjalistyczną wiedzę w czasie rzeczywistym, na przykład za pośrednictwem powiadomień push w aplikacji mobilnej dla swojego magazynu. To narzędzie pomoże ci pozostać w kontakcie z każdym czytelnikiem, angażując twoją społeczność w każdym miejscu i o każdej porze
  • Wykorzystaj wydania drukowane i cyfrowe jako wzajemne kanały promocji. Możesz zintegrować kody QR z wersjami drukowanymi. Czytelnicy będą mogli wchodzić w interakcje z multimedialnymi treściami drukowanymi i reklamami.

Twój magazyn musi być dostępny, łatwy do zlokalizowania, intuicyjny w użyciu i udostępnianiu oraz dostępny do zakupu w różnych miejscach.

Bezpieczny hosting stron internetowych (dla magazynów cyfrowych)

Sercem każdego magazynu cyfrowego jest jego system zarządzania treścią (CMS) i platforma hostingowa. Podczas gdy niektórzy wydawcy mogą zdecydować się na samodzielne opracowanie dostosowanych systemów, co wiąże się z dużymi kosztami, wielu akceptuje ogromną liczbę pozytywnych funkcji, jakie może zaoferować platforma wydawnicza typu open source, taka jak WordPress, biorąc pod uwagę jej wyjątkowo niskie koszty operacyjne. Jedynym minusem oprogramowania open source jest jednak bezpieczeństwo – lub jego potencjalny brak. Niestety, niektórzy z tych, którzy doskonale rozumieją techniczne kodowanie i architekturę bazy danych WordPressa, decydują się również na opracowanie sposobów włamania się i uszkodzenia witryn WordPress. Z tego powodu niezbędne jest wysoce bezpieczne rozwiązanie do hostingu WordPress i innych witryn CMS opartych na bazie danych SQL.

Podczas gdy wiele usług hostingowych na całym świecie oferuje dużą ilość miejsca na dysku i ogromną, jeśli nie nieograniczoną przepustowość danych w połączeniu z wyjątkowo niskimi cenami; niewielu oferuje rozwiązania bezpieczeństwa w połączeniu z poważnym wsparciem technicznym, które pomoże zapewnić, że twoje imperium wydawnicze rozwinie się w historię sukcesu, na którą zasługuje.

Aby znaleźć lepsze rozwiązania hostingowe, wydawcy cyfrowi powinni szukać firm hostingowych, które oferują dostosowane podejście do zarządzania kontem hostingowym, najwyższej jakości usługi bezpieczeństwa w standardzie i silną wolę oferowania prawdziwego wsparcia 24/7. Dzięki takiemu rozwiązaniu podejmiesz mądrą decyzję o zakupie na wczesnym etapie, która prawdopodobnie przyniesie Ci korzyści w przyszłości.

W ostatnich latach widzieliśmy wiele mniejszych, wysokiej jakości firm hostingowych wykupionych przez większe firmy i jak to często bywa, gdy tak się dzieje, jakość bardzo szybko spada w ciemną otchłań. Ostatnio jednak jedna firma hostingowa w Australii Datalink Secure przyciągnęła naszą uwagę, ponieważ jest to usługa zaprojektowana specjalnie dla WordPress i zawartości witryny SQL z myślą o bezpieczeństwie. Plany obejmują wsparcie ze strony własnego menedżera konta, codzienne kopie zapasowe treści WordPress i konta (w oddzielnych zdalnych lokalizacjach serwerów) oraz poważny zestaw narzędzi ograniczających zagrożenia wbudowanych bezpośrednio w architekturę serwera hostingowego (więc nie musisz kiwnąć palcem!).

Więcej szczegółów: datalinksecure.com.au

Lista kontrolna funkcji bezpieczeństwa:

  • Łagodzenie skutków ataków DDoS (rozproszona odmowa usługi)
  • Hosting o krytycznym znaczeniu z codziennym tworzeniem kopii zapasowych danych
  • Usługi skanowania antywirusowego i złośliwego oprogramowania
  • Zapora sieciowa aplikacji z funkcją ograniczania ataków brute force
  • Selektywne blokowanie adresów IP w poszczególnych krajach
  • Narzędzia antyspamowe dla kont e-mail
  • Znajomość CMS, SQL, WordPress
  • Najnowsza wersja oprogramowania po stronie serwera, np: PHP 7.4

Magazyn cyfrowy, powiew innowacji

Oferowanie cyfrowego magazynu może być powiewem innowacji w branży wydawniczej, a media społecznościowe zwiększą możliwości dzielenia się artykułami i pozwolą na bezpośredni kontakt z czytelnikami.

Aby rozwinąć swoją działalność, tj. promować wydania drukowane i cyfrowe, oferować zakupy i subskrypcje dostępne na każdej platformie za pośrednictwem witryny internetowej. Ucz się od innych.

Na rynku wydawniczym ważne są zarówno wersje drukowane, jak i cyfrowe magazynów. Jednak każda z nich odgrywa inną rolę w strategii wydawniczej. Nie myśl o nowoczesnym wydawaniu czasopism jako o substytucie druku, ale raczej o jego rozszerzeniu.