Site icon Blog poświęcony publikacjom cyfrowym prowadzony przez PressPad

PressPad Na Tropie Najlepszych Strategii Subskrypcji Cyfrowych

Wydawcy wiadomości są prawdziwymi zwycięzcami zmian technologicznych zachodzących w branży wydawniczej w ostatnich latach. Różnorodność platform dystrybucji cyfrowej pozwala im dotrzeć z treściami na żywo do każdego zakątka świata, a także skutecznie monetyzować, np. dzięki subskrypcjom. Strategia oparta na ograniczaniu dostępu do treści pozwala zwiększać przychody wydawnictw cyfrowych i zarządzać ofertą wydań drukowanych i cyfrowych w najbardziej opłacalny sposób.

Model biznesowy oparty na subskrypcji nie jest nowym wynalazkiem. Był on wykorzystywany przez wydawców książek i czasopism w XVII wieku. Od lat funkcjonuje w druku, przynosząc wydawcom zyski ze sprzedaży regularnego dostępu do produktu. Wraz z rozwojem platform cyfrowych pojawił się również w sferze online i był sukcesywnie adaptowany przez wiele firm i serwisów internetowych.

Rok 2020 był rokiem wzrostu popularności subskrypcji w wiadomościach cyfrowych. Ten sposób monetyzacji stał się najlepszą strategią przychodów dla wydawców każdej wielkości i wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie kontynuowany.

Przyjrzyjmy się pięciu interesującym modelom subskrypcji, które zostały wdrożone przez znanych wydawców. Jak zarabiają na swoich treściach?

Dlaczego rośnie popularność subskrypcji cyfrowych?

Do znacznego wzrostu liczby subskrypcji cyfrowych w ostatnim czasie przyczyniło się kilka czynników:

Strategie subskrypcji gazet cyfrowych

Odpowiednio dopasowany do potrzeb czytelników model subskrypcji to strategia win-win, która pozwala osiągnąć cele obu stron. Jest to możliwe, gdy klienci otrzymują wartość z subskrypcji. Tylko wtedy będą bardziej skłonni do odnowienia subskrypcji i prawdopodobnie zrobią to w szybszym tempie. Klienci, którzy nie otrzymają wartości, wrócą na rynek, aby poszukać innych produktów, które są dla nich lepsze.

Treść wiadomości i cena to kluczowe czynniki skłaniające użytkowników cyfrowych do płacenia

W jaki sposób wydawcy cyfrowi korzystają z modelu subskrypcji?

Dlaczego subskrypcje są świetne również dla czytelników?

Modele subskrypcji w prawdziwym świecie publikacji cyfrowych

Rekord subskrypcji cyfrowych The New York Times

Z ponad 6 milionami płacących czytelników online, The New York Times jest liderem subskrypcji cyfrowych. Osiągnęli dwa kamienie milowe:

New York Times Company: subskrybenci wiadomości cyfrowych

Te liczby nie spadły z nieba. Są one wynikiem strategii cyfrowej firmy nakreślonej kilka lat temu, jej konsekwentnego wdrażania, analizy i doskonalenia.

Na początku The New York Times wdrożył inteligentny paywall – odwiedzający mogli przeczytać do 20 artykułów miesięcznie za darmo, zanim spotkali się z paywallem. Z czasem liczba bezpłatnych artykułów zmniejszyła się.

Co teraz oferuje The New York Times?

Ich sukces finansowy opiera się na koncentracji na kliencie, inwestowaniu w wysokiej jakości dziennikarstwo i ciągłym rozwijaniu oferty subskrypcyjnej. Tym samym udowadniają, że taki wysiłek się opłaca.

Ich faktycznym celem jest osiągnięcie 10 milionów subskrybentów do 2025 roku.

Cyfrowa strategia Vogue jako rozszerzenie druku

Magazyn, którego nie trzeba przedstawiać. Drukowane wydania Vogue to biblia mody. Jednak w porównaniu do innych znanych magazynów, ich oferta cyfrowa jest dość uboga. W tym przypadku wersja cyfrowa wydaje się być dodatkiem do drukowanego giganta.

Treści online są katalizatorem sprzedaży magazynów drukowanych.

Strategia subskrypcji Vogue

Co znajdziemy w cyfrowej wersji Vogue’a?

Podczas gdy wersja drukowana zazwyczaj zawiera długie, szczegółowe wywiady z celebrytami, w magazynie cyfrowym możemy znaleźć dodatkowe mikrotreści online, takie jak łatwe do udostępnienia filmy z pytaniami i odpowiedziami.

Ta cyfrowa wersja jest ukłonem w stronę cyfrowych zmian wydawniczych i znakiem, że Vogue nadąża za trendem. Jednak druk pozostaje w centrum i kryje się za nim przesłanie: wydawcy pozostają wierni sobie i pozostają lojalni wobec swoich odbiorców rozsianych po całym świecie.

Co ciekawe, Vogue stawia Instagram na pierwszym miejscu w swojej strategii rozwoju. Każdego miesiąca treści online Vogue otrzymują 56 milionów unikalnych użytkowników cyfrowych na całym świecie i mają łącznie 141 milionów obserwujących na swoich platformach społecznościowych.

Siła treści wideo BILD we wzroście subskrypcji

BILD to niemiecka publikacja drukowana, która stylem przypomina tabloid, a rozmiarem szeroki arkusz. Posiada stronę internetową, która umożliwia czytanie X artykułów za darmo. Jeśli chcesz przeczytać więcej, możesz wykupić dostęp do treści premium o nazwie BILDplus. Ukazuje się w dwóch wersjach:

W styczniu 2020 r. z płatnej usługi cyfrowej skorzystało 458 942 czytelników, co jest najlepszym wynikiem w Europie i piątym na świecie pod względem liczby subskrybentów.

Strategia subskrypcji BILD

Jak udało im się osiągnąć tak imponujący wynik na skalę europejską?

Sekretem ich sukcesu są… treści wideo. Pokazują, jak wykorzystać jego moc do napędzania subskrypcji.

Jakiś czas temu zespół BILD odkrył, że osiem z dziesięciu najlepiej konwertujących artykułów to albo filmy dokumentalne, albo zawierające filmy wideo. Było to bodźcem do umieszczenia części wideo za paywallem.

Firma oferuje jednominutowe filmy, które są dostępne dla wszystkich na ich stronach internetowych, a bardziej szczegółowe historie wideo znajdują się za płatną zaporą BILDplus (oprócz tworzonych przez siebie filmów, wykorzystują również inne filmy, które są licencjonowane od firm produkcyjnych).

Jakie są ich plany?

„W tym roku wybrał więcej filmów do umieszczenia za paywallem – krótsze, popularne filmy, a także dłuższe filmy dokumentalne i cykliczne seriale – aby przyciągnąć więcej subskrybentów do Bild Plus”.

Ich przykład pokazuje, że paywalle wideo mogą być świetnym sposobem dla firm medialnych na generowanie znacznych przychodów. Zwłaszcza, że format wideo staje się coraz bardziej istotny w świecie tworzenia treści.

Strategia Athletic bez reklam

The Athletic to szybko rozwijająca się witryna z wiadomościami sportowymi, która wykorzystuje model subskrypcji bez reklam. Od lipca 2019 r. pozyskał ponad 500 000 subskrybentów.

Firma od samego początku korzysta z modelu paywall. Założyciele nigdy nie chcieli, aby czytelnicy napotykali rozpraszające wyskakujące okienka lub automatycznie odtwarzane filmy. Cel był prosty – ludzie muszą mieć nierozpraszające, przyjemne doświadczenie podczas czytania o swojej ulubionej drużynie.

Za darmo możemy sprawdzić tylko kilka zdań z danego artykułu. Zaraz po wejściu na stronę natrafiamy na informację o subskrypcji w dwóch wersjach:

Strategia subskrypcji The Athletic

Co za to dostaniemy?

„Żadnych reklam, żadnych wyskakujących okienek. Tylko merytoryczne historie od najlepszych autorów.


The Athletic eksperymentuje z reklamami, ale nie na głównej stronie internetowej. Uruchomili codzienny podcast o nazwie The LeadNew, który jest publikowany całkowicie poza płatną witryną. Zawiera on reklamy, a jego ostatecznym celem jest przyciągnięcie potencjalnych subskrybentów.

Rezygnacja The Independent z druku

The Independent to brytyjska gazeta, która została założona w 1986 roku jako ogólnokrajowa poranna gazeta drukowana. W 2016 r. zdecydowała się zrezygnować z druku i zaczęła koncentrować się wyłącznie na sferze cyfrowej. Było to spowodowane nierentownością tytułu – gazeta przynosiła straty od 1993 roku.

Przejście na technologię cyfrową zmieniło sytuację.

W 2020 r. ogłosili 9-procentowy wzrost rocznych obrotów i trzeci rok z rzędu zysków od czasu przejścia na w pełni cyfrowego wydawcę.

„Nie musimy iść na kompromis, robiąc dwie rzeczy naraz, ani godzić sprzecznych priorytetów” – powiedział redaktor Christian Broughton.

The Independent uruchomił model subskrypcji dla czytelników, oferując im ekskluzywne treści redakcyjne, stronę internetową na żywo bez reklam, aplikację i „bliższą interakcję” z dziennikarzami. Oferuje dwa pakiety subskrypcji: Independent Premium i The Independent Daily Edition.

Strategia subskrypcji The Independent

Wdrożenie strategii cyfrowej opierało się na określeniu, kim są ich czytelnicy, jakie treści wystarczająco ich zaangażują i jak zwiększyć prawdopodobieństwo subskrypcji. Odkąd The Independent zrezygnował z wydania drukowanego, newsroom mógł w pełni skupić się na rozwoju wydań cyfrowych i newslettera, który jest głównym motorem wzrostu liczby subskrypcji.

Przykład The Independent sprawia, że zastanawiamy się, ile gazet podąży tą drogą w przyszłości – porzucając druk, by rozwinąć skrzydła w technologii cyfrowej.

Co łączy różne strategie subskrypcji cyfrowych?

Udane procesy wdrażania subskrypcji cyfrowych mają ze sobą wiele wspólnego. Postaramy się wymienić przynajmniej kilka takich czynników.

Znalezienie skutecznej strategii subskrypcji jest zawsze procesem długotrwałym.

Zwykle przechodzi przez kilka etapów: poznanie odbiorców, zastanowienie się nad pakietem i ceną, wybór najlepszej formy paywalla, zatrudnienie ekspertów i ciągłe testowanie.

Według NiemanLab o sukcesie wprowadzenia subskrypcji możemy mówić, gdy gazeta osiąga ważne kamienie milowe:

Czy opłaca się inwestować w subskrypcje cyfrowe?

W czasach, gdy Google i Facebook kontrolują 89% amerykańskiego rynku reklamy cyfrowej, wydawcy muszą sięgać po alternatywne metody monetyzacji.

Wiele z nich zauważyło już, że skłonienie użytkowników do płacenia za treści jest obiecujące. Kluczem jest znajomość odbiorców i wytrwałość w poszukiwaniu najlepszej metody. Jak widać, nawet najwięksi gracze eksperymentowali.

Nie myśl, że tylko giganci mogą skorzystać z tej metody. Paywall opłaca się również mniejszym wydawcom.

Exit mobile version