Magazyny cyfrowe przestały być produktami tworzonymi wyłącznie przez wydawców, tak jak tradycyjnie je rozumiemy. Rozwój cyfrowych platform wydawniczych sprawił, że coraz więcej marek niebędących wydawcami samodzielnie przygotowuje i dystrybuuje publikacje online. W miarę upływu czasu zaciera się granica między światem biznesu a światem wydawniczym. Zwiastuje to nowy, ekscytujący rozdział angażowania klientów na bardziej innowacyjne i kreatywne sposoby, zgodnie z zasadą, że każda firma jest dziś firmą medialną.
Zjawisko to obserwowane jest przede wszystkim w branży e-commerce. Przedsiębiorcy zauważyli, że cyfrowa sprzedaż produktów nie może być kompletna bez oferowania odpowiednich treści online, a kanały social media czy blogi to dziś zdecydowanie za mało, by osiągać satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe. Rozwiązaniem wychodzącym naprzeciw tym potrzebom stał się magazyn cyfrowy.
Jeśli prowadzisz (lub planujesz prowadzić) sklep e-commerce i zastanawiasz się nad rozszerzeniem swojej strategii contentowej, ten artykuł jest dla Ciebie. Odpowiada on na kilka podstawowych pytań. Czy wydawanie magazynów cyfrowych przez e-commerce to tylko chwilowy trend czy solidna długoterminowa strategia? Jak znane marki zarządzają swoimi publikacjami online? Jaki jest przepis na sukces?
Jeśli jesteś ciekawy odpowiedzi, czytaj dalej.
Cyfrowe publikacje i e-commerce – nakładające się światy
Wzrost liczby firm przenoszących się do sfery cyfrowej i towarzyszący mu wzrost liczby osób kupujących online trwa od lat. Światowy kryzys wywołany pandemią Covid-19 tylko przyspieszył ten proces. Badania pokazują, że zachowania konsumenckie wywołane pandemią pozostaną.
Oznacza to, że…
Handel elektroniczny będzie się rozwijał
Zakupy online są obecnie jedną z najpopularniejszych aktywności internetowych na całym świecie. Według eMarketer, w 2020 r. sprzedaż detaliczna w handlu elektronicznym na całym świecie wyniosła 4,28 bln USD, a przychody z handlu elektronicznego mają wzrosnąć do 5,42 bln USD w 2022 r.

Tendencja wzrostowa dotyczy nie tylko Stanów Zjednoczonych.
Ludzie na całym świecie pokochali kupowanie towarów, usług lub treści online. Jakie są przyczyny rosnącej liczby nabywców cyfrowych?
- Wygoda – kupowanie online, siedząc w domu, jest szybsze i łatwiejsze niż spędzanie godzin w zatłoczonym centrum handlowym.
- Dostępność – e-commerce daje szansę na zakup produktów z każdego zakątka świata.
- Konkurencyjna cena – niektóre sklepy cyfrowe oferują niższe ceny (nie muszą płacić za przechowywanie produktów w magazynie).
- Więcej zachęt – nabywcy cyfrowi są pod wpływem szeregu zasobów online podczas procesu zakupów, takich jak reklamy, biuletyny, recenzje produktów itp.
- Rozwój technologii – gama urządzeń z dostępem do Internetu pozwala na zakup produktów niemal w dowolnym miejscu i czasie.
- Zmieniające się nawyki – pandemiczne lockdowny zmusiły wiele osób do robienia zakupów online i trend ten jest kontynuowany.
- Nowe pokolenie – każde nowe młode pokolenie będzie bardziej związane z rozwojem technologii, a tym samym z zakupami online.
Jako klient, który zamawia ubrania, produkty technologiczne, książki, kursy lub inne towary przez Internet, prawdopodobnie zauważasz te korzyści. Stojąc po drugiej stronie, jako sprzedawca, musisz pamiętać, że pomimo powyższych przewag zakupów online nad tradycyjnymi, te dwa procesy w wielu aspektach są do siebie podobne.
Każdy sklep wymaga marketingu cyfrowego

Jednym z czynników takiej popularności magazynów cyfrowych jest łatwość przygotowania i dystrybucji tego typu publikacji. Dostępność i powszechność platform wydawniczych sprawiła, że nowoczesne publikowanie nie musi wiązać się z przygotowywaniem papierowych wydań, drukowaniem, magazynowaniem, lokalną dystrybucją, dodrukami i całym tym zamieszaniem.
Publikowanie czasopism w wymiarze cyfrowym jest mniej skomplikowane, szybsze i tańsze niż w przypadku druku.
Jakiś dowód?
Jeśli chcesz założyć własny internetowy e-kiosk zawierający wydania magazynu lub mieć aplikację mobilną, która jest odpowiednikiem magazynu cyfrowego z opcją zakupu, jedyne czego potrzebujesz to plik PDF z publikacją.
Tak właśnie pracujemy w PressPad. Ułatwianie publikowania cyfrowego zawsze było naszym mottem.
Nasi klienci przesyłają swoje publikacje w formacie PDF na swoje konta PressPad dzięki łatwemu w użyciu panelowi sterowania. Następnie tworzymy cyfrowy flipbook e-kiosk i/lub cyfrową replikę druku. Istnieje również możliwość rozpoczęcia od dedykowanego demo.
Następnie wydawcy mogą samodzielnie zarządzać publikacjami cyfrowymi: przesyłać nowe wydania, ustalać ceny itp.

Ta łatwość i dostępność pozwala wielu markom, w tym e-commerce, tworzyć własne magazyny, które są najlepszym formatem łączenia treści z produktami. Firmy, które nie są wydawcami, wykorzystują magazyny cyfrowe do generowania zaangażowania marki i lojalności klientów.
To dopiero początek korzyści.
Rola magazynu cyfrowego w handlu elektronicznym
Trudno dziś wyobrazić sobie jakikolwiek biznes bez aktywnych kont w mediach społecznościowych, reklam online, kampanii, współpracy z influencerami, newsletterów, aplikacji mobilnych itp. Oczywiście wszystkie te działania marketingowe mają swój cel – promocję produktów i firm, zacieśnianie relacji z klientami, informowanie o nowościach marki.
Chociaż magazyny cyfrowe również pełnią te same role, mają one pewną klasę i styl prestiżu, który niekoniecznie musi być kojarzony z blogami lub postami na Facebooku. Wydawanie magazynu jest czymś wyjątkowym.
Magazyny publikowane przez marki niebędące wydawcami nie są niczym nowym. Tradycyjne sklepy od lat publikują magazyny drukowane. Wraz z przeniesieniem handlu do sfery cyfrowej, pojawiła się potrzeba zrobienia tego samego z magazynami.
Pojawił się nowy rynek, który łączy publikowanie (treści) i produkty (handel), zwany „content commerce”. Jest to nic innego jak marketing treści w innej formie.
Dlaczego sklepy e-commerce publikują magazyny cyfrowe?
Choć wspomnieliśmy już o kilku ogólnych powodach, temat ten wymaga nieco głębszej analizy. Lista argumentów (poniżej) nie jest wyczerpująca, aczkolwiek w dużej mierze odpowiada na pytanie, dlaczego przedsiębiorcy decydują się na tworzenie własnych magazynów cyfrowych.
- Magazyny cyfrowe to narzędzia do promowania produktów i zwiększania sprzedaży online
Czasopisma są dla marek sposobem na promowanie produktów poprzez dostarczanie bogatych, istotnych treści, które oferują wartość docelowym odbiorcom. Celem nie jest bezpośrednia sprzedaż, ale inspirowanie czytelników, informowanie ich na bieżąco, polecanie produktów i pomaganie klientom w dokonywaniu dobrych wyborów.
Idealny magazyn cyfrowy sprawia, że klienci są entuzjastycznie nastawieni do marki i stylu życia związanego z produktami i usługami oferowanymi przez firmę.
- Sprzedaż w dzisiejszym świecie opiera się na emocjach i opowiadaniu historii
Jak sprawić, by produkt się sprzedawał, podczas gdy w Internecie dostępnych jest wiele podobnych produktów? Owiń go w emocjonalną historię, dodając świetne zdjęcia.
Nie jest tajemnicą, że dziś wszyscy kupujemy historie i emocje zamiast produktów. Magazyny cyfrowe są najlepszymi narzędziami do budowania historii produktów, które w rezultacie zaszczepiają w umysłach przyszłych klientów myśli o produkcie.
- Budowanie i zwiększanie lojalności to podstawa sprzedaży online
Firmy zajmujące się handlem elektronicznym mogą zwiększyć lojalność wobec marki, zapewniając połączenie z idealnymi, docelowymi klientami, dostarczając im wysokiej jakości treści, które są istotne, angażujące i inspirujące.
Magazyny cyfrowe mogą być reprezentacją działalności marek, umożliwiając im wzmocnienie więzi z klientami. Stworzenie własnego magazynu cyfrowego może zdecydowanie pomóc sklepowi internetowemu w zdobyciu lojalnych, powracających klientów.
- Firmy mogą opłacalnie produkować i dystrybuować czasopisma cyfrowe
Wystarczy plik PDF, aby stworzyć wysokiej jakości magazyn redakcyjny z kuszącymi wizualizacjami lub filmami wideo, które przyciągają czytelników. Przygotowanie cyfrowego magazynu dla e-commerce nie jest zaczynaniem od zera – masz już wiele materiałów i… danych klientów do wykorzystania.
- Hiperłącza mają potencjał sprzedażowy
Magazyny cyfrowe otwierają zupełnie nowy potencjał strumienia przychodów dzięki możliwościom interakcji typu „kliknij, aby wyświetlić”, „kliknij, aby kupić” i „kliknij, aby udostępnić”, a ostatecznie uzyskują jaśniejszy wgląd w dane dotyczące konwersji.
W rzeczywistości jedno kliknięcie na produkt w magazynie prowadzi czytelnika do strony e-commerce i zakupów. Takie połączenie jest czymś, czego tradycyjny handel i publikacje drukowane po prostu nie oferują.
- Magazyny marek pozwalają firmom wyróżnić się w cyfrowym świecie
Celem magazynów branżowych nie jest konkurowanie z tradycyjnymi publikacjami. Jednak najlepsze z nich podnoszą poprzeczkę, oferując wysokiej jakości treści redakcyjne i pomysłowe projekty, które mogą inspirować i ulepszać branżę. Samodzielne wydawanie magazynu cyfrowego przygotowuje marki na przyszłość i stawia je w roli specjalistów.
Markowy magazyn cyfrowy – kto robi to dobrze?
Dobra, dobra, dość tych teorii. Czas zobaczyć jak to wygląda w praktyce.
Oto kilka studiów przypadku znanych marek, o których prawdopodobnie słyszałeś. Wszystkie z nich mają świetną strategię e-commerce opartą na dywersyfikacji treści. Przyjrzyjmy się bliżej ich magazynom cyfrowym.
Przykład 1.
Nazwa: Huckberry
Strona internetowa: www.huckberry.com
Co oni robią?
Według Men’s Journal, „Huckberry to miejsce, w którym mężczyzna powinien robić zakupy online”. Men’s Health twierdzi, że „Huckberry dostarcza stylowe i trwałe ubrania, w których będziesz chciał żyć”.
Tak czy inaczej, Huckberry to niezależny sklep internetowy oferujący szeroką gamę produktów dla mężczyzn. Sprzedają coś więcej niż ubrania, narzędzia kuchenne czy sprzęt – sprzedają… styl życia.
Jak sami mówią, „wyobraziliśmy sobie markę, która była w równym stopniu sklepem, magazynem i inspiracją, aby pomóc facetom wyssać szpik z życia”.
O ich magazynie cyfrowym:
Po wejściu na ich stronę główną i kliknięciu kategorii „Journal”, przechodzimy od produktów katalogowych do inspirujących treści podzielonych na kilka sekcji, takich jak przygoda, urozmaicenia, styl, dobre samopoczucie itp. Jest to jeden z przykładów tego, jak Huckberry wykorzystuje marketing treści, aby przyciągnąć czytelników do swojej witryny. Oprócz opisów produktów, ich cyfrowy magazyn zawiera artykuły o podróżach, porady dla majsterkowiczów, przepisy na koktajle i wywiady z wpływowymi mężczyznami.
Co ważne, ich kanały mediów społecznościowych są wykorzystywane bardziej do promowania tych historii niż prezentowania produktów. Prawie każdy post traktuje o artykule z czasopisma i linkuje do niego.
Jeśli nie chcesz przegapić nowych historii, zapisz się do ich newslettera. Oprócz recenzji ich produktów, otrzymasz również podsumowanie nowych treści pocztą elektroniczną.
„Huckberry przekształca swoje podróże i testy produktów w treść biuletynu e-mailowego, który jest wysyłany do ponad 1 miliona czytelników trzy razy w tygodniu. Około 20% do 30% z nich otwiera go, aby przejrzeć wpisy w dzienniku, rekomendacje muzyczne i promocje produktów, a Huckberry odnotowuje wzrost sprzedaży. To zdecydowanie nasz najbardziej dochodowy kanał”. – Ben O’Meara, szef marketingu, mówi.
Klucz do sukcesu: połączenie silnej strategii treści z tworzeniem specjalnego stylu życia.
Huckberry wykorzystuje opowiadanie historii do budowania społeczności klientów, którzy podzielają ich pasję do życia na świeżym powietrzu. Wszystkie ich źródła – strona internetowa, biuletyn, dziennik, profile społecznościowe – są wypełnione treściami związanymi z przygodą i cudem na świeżym powietrzu. W ich czasopiśmie nie chodzi o sprzedaż; chodzi o wspieranie tych autentycznych połączeń z klientami.
Przykład 2.
Nazwa: Red Bull
Strona internetowa: www.redbull.com
Co oni robią?
Czy jest ktoś, kto nigdy o nich nie słyszał? „Red Bull dodaje skrzydeł” to jeden z najbardziej znanych sloganów reklamowych.
Oprócz tworzenia najlepiej sprzedającego się napoju energetycznego na świecie, Red Bull angażuje się w różne programy artystyczne i wydarzenia sportowe. Są jak multiorganizacja: marka napojów, firma medialna, operator wydarzeń, właściciel zespołu, agencja marketingowa, dystrybutor praw. Ich biznes e-commerce oferuje ubrania i akcesoria dla mężczyzn, kobiet i młodzieży.
O ich magazynie cyfrowym:
Od 2005 roku wydają międzynarodowy magazyn lifestylowy o nazwie The Red Bulletin. Zawiera on artykuły o sporcie, kulturze, muzyce, życiu nocnym, przedsiębiorczości i stylu życia, które inspirują, bawią i wzmacniają pozycję odbiorców.
Oprócz wielu darmowych historii w formie magazynu publikowanego na stronie internetowej, sprzedają magazyn drukowany i… oferują mobilną aplikację magazynu.

Jaki jest ich cel?
„Uruchomienie redbulletin.com nie tylko pozwala nam rozszerzyć dostęp czytelników do pełnej gamy platform na całym świecie, ale także oferuje partnerom medialnym nowe możliwości dla ich kampanii komercyjnych – od pojedynczych inicjatyw reklamowych po indywidualnie zaprojektowaną pełną integrację w kanałach społecznościowych, drukowanych, mobilnych i internetowych”. – Wolfgang Winger, dyrektor generalny Red Bull Media House Publishing, mówi.
Klucz do sukcesu: spójność.
Kiedy spojrzymy na wszystkie działania Red Bulla, możemy odnieść wrażenie, że są one niespójne, a marka realizuje swoje strategie na zbyt wiele sposobów. Jednak każda z ich aktywności ucieleśnia ich wartości. Podobnie jest z ich magazynami – reprezentując styl życia Red Bulla, przyciągają czytelników/klientów, którzy podzielają te wartości.
Przykład 3.
Nazwa: Net-a-Porter
Strona internetowa: www.net-a-porter.com
Co oni robią?
Net-a-Porter to założona w 2000 roku luksusowa marka e-commerce dedykowana kobietom. Sklep internetowy jest pełen ubrań, kosmetyków i akcesoriów lifestyle’owych od ponad 800 najbardziej pożądanych marek na świecie.
Jak sami mówią, „dostarczamy niesamowitą modę dla niesamowitych kobiet”.
O ich magazynie cyfrowym:
Ich strategia jest realizowana dwutorowo: w formie drukowanej i cyfrowej. Oprócz cotygodniowych, luksusowych magazynów internetowych, firma wydaje publikacje drukowane, które odgrywają integralną rolę w szerszej strategii biznesowej.
Magazyn Porter oferuje ponad 300 stron wysokiej klasy treści modowych, przeznaczonych do obsługi cyfrowego magazynu Net-a-Porter z możliwością dokonywania zakupów.
Na ich profilu na Facebooku możemy przeczytać:
„Łącząc intymność drukowanej strony z natychmiastową gratyfikacją, na jaką pozwala technologia, PORTER zapewnia autorytatywny globalny punkt widzenia i indywidualną selekcję mody, urody, podróży i kultury w jednym luksusowym błyszczącym opakowaniu, ożywionym przez innowacyjne wydanie cyfrowe”.
Klucz do sukcesu: współpraca drukarsko-cyfrowa.
Net-a-Porter to miejsce, w którym e-commerce łączy się z publikacjami drukowanymi i cyfrowymi. Łączy fizyczne doświadczenie z cyfrowym światem poprzez publikację.
Jaki jest przepis na sukces?
– „Pokazałeś nam trzy znane marki! Nic dziwnego, że świetnie sobie radzą!” – można powiedzieć.
Publikowanie cyfrowych magazynów to strategia dla każdego rodzaju biznesu, bez względu na to, co sprzedaje i jak duży jest. Czy nie byłoby dobrym pomysłem stworzenie magazynu kulinarnego przy sprzedaży akcesoriów kuchennych? Albo magazynu wnętrzarskiego dla sklepu meblowego? Cóż, jest jeden sklep w Szwecji, który robi to z powodzeniem.
Powyższe trzy przykłady mają ze sobą wiele wspólnego, jeśli chodzi o podejście do tworzenia treści. Istnieje kilka innych uniwersalnych zasad, których przestrzegają.
- Inspirujące treści są zawsze lepsze niż sprzedaż bezpośrednia.
Żaden z naszych przykładów nie oferuje swoich produktów e-commerce bezpośrednio, ani w magazynie, ani w kanałach mediów społecznościowych, a jeśli tak, to takie treści stanowią zdecydowaną mniejszość całości.
To, co odróżnia najbardziej udane cyfrowe magazyny e-commerce od innych, to ich zawartość, która nie ma na celu sprzedaży, przynajmniej nie bezpośrednio. Nie są one katalogiem pełnym produktów, a raczej miejscem do opowiadania historii wokół nich. Większość treści zawiera historie i wywiady angażujące czytelników. Są to atrakcyjne, wartościowe treści skoncentrowane na klientach marki; to znacznie więcej niż ukryta reklama.
„Czasopisma branżowe nie chcą konkurować z tradycyjnymi publikacjami. Ale najlepsze z nich podnoszą poprzeczkę, oferując wysokiej jakości treści redakcyjne i pomysłowe projekty, które mogą inspirować i ulepszać branżę”. – Susan Parente, specjalistka ds. marketingu publikacji, mówi.
Magazyny cyfrowe powinny być nie tylko interesujące dla odbiorców, ale także dostosowane do kanału/urządzenia, za pośrednictwem którego będą odbierane.
- Poczucie przynależności silnie łączy markę z czytelnikiem
Każdy z wymienionych magazynów daje klientom odrobinę poczucia luksusu, dzięki któremu są członkami pewnej elitarnej grupy. Te same mechanizmy sprzyjają budowaniu strategii monetyzacji opartej na modelu subskrypcyjnym.
Skuteczny e-commerce nie opiera się na sprzedaży produktów, ale na sprzedaży stylu życia. Celem jest dotarcie do ludzi, którzy podzielają te same wartości co marka – magazyn cyfrowy musi je uosabiać. W połączeniu ze świetnym projektem wizualnym i bogatymi w zdjęcia historiami, działa dobrze.
- Publikacja cyfrowa daje możliwości nieznane dla druku.
Dlaczego z nich nie skorzystać?
Projektowanie magazynów cyfrowych opiera się na interaktywności. Marki, które to wiedzą, tworzą magazyny łączące imponującą oprawę wizualną z naprawdę satysfakcjonującym doświadczeniem użytkownika.
O czym jeszcze należy pamiętać podczas tworzenia cyfrowego magazynu e-commerce?
- Przygotuj filmy prezentujące produkty tak, jak wyglądają w rzeczywistości.
- Używaj hiperłączy prowadzących bezpośrednio do sklepu,
- Zapewnia doskonały widok zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych,
- Ułatw czytelnikowi poruszanie się po magazynie.
- Zorganizuj tematy w najlepszy możliwy sposób.
W czasach malejącej uwagi, każdy z powyższych punktów jest krokiem w zachęcaniu czytelników do pozostania nieco dłużej z treścią.
Magazyn cyfrowy jako potężne narzędzie brandingowe
Wydawanie magazynów cyfrowych przez różne marki jest coraz częstszym zjawiskiem, choć wielu przedsiębiorców wciąż traktuje je jako wydatek, a nie źródło dochodu.
Czy to prawda?
Magazyn cyfrowy może być źródłem dochodu (np. dzięki zamieszczaniu reklam). W wielu przypadkach pełni jednak inne role. Dzięki inspirującym treściom luźno związanym z oferowanymi produktami, jest elementem marketingu relacji – długofalowej gry, wymagającej długofalowej strategii, w której spójność z całością wartości marki ma kluczowe znaczenie.
Czasopisma cyfrowe mogą podnieść pozycję Twojej marki, Ciebie i Twojej firmy. Co najważniejsze, to Ty jesteś właścicielem tego medium – nie musisz płacić fortuny za reklamę w innych czasopismach, masz kontrolę nad treścią redakcyjną i reklamami, które są w środku.
Dobrze ukierunkowany magazyn cyfrowy dociera do wielu czytelników, a zatem sklep internetowy, który promuje się w magazynie, zyskuje wielu klientów.
Zaryzykowalibyśmy stwierdzenie, że każdy sklep e-commerce ma potencjał do stworzenia dobrego magazynu cyfrowego.
Chcesz się dowiedzieć?
Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego i zastanawiasz się nad wydaniem własnego magazynu lub już to robisz, zapraszamy na bezpłatną konsultacjępodczas której porozmawiamy o tym, jak wykorzystać Twój potencjał.