Drodzy wydawcy czasopism, SEO stało się integralną częścią publikacji cyfrowych. Miarą sukcesu jest pozyskanie większej liczby czytelników czasopism, niezależnie od tego, czy chodzi o najnowsze wiadomości, czy też o wiecznie zielone treści. Głównym celem jest poprawa współczynnika klikalności w organicznych wynikach wyszukiwania. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO) to sekwencja działań mających na celu poprawę widoczności witryny internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (zwanych również wynikami „naturalnymi”, „organicznymi” lub „zdobytymi”). Ogólnie rzecz biorąc, im wyższa pozycja witryny na stronie wyników wyszukiwania, tym więcej osób ma szansę ją zobaczyć. Dla wydawców czasopism SEO jest dziś koniecznością.
Wysokość pozycji witryny zależy od wielu czynników: zasad i algorytmów działania wyszukiwarki, słów kluczowych wpisywanych w Google, terminów, których ludzie szukają i języka, którego używają itp. Jak widać, jest to złożony mechanizm.
Nawet jeśli Twoja witryna pojawia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, współczynnik klikalności może być nadal niski – CTR poniżej 4% oznacza, że uzyskujesz naprawdę niewielki ruch, co prawdopodobnie odbija się na statystykach Twojej firmy i… przychodach.
Jak to zmienić?
Jeśli jesteście wydawcami czasopism, zasady SEO, które znaliście do tej pory są prawdopodobnie… bezużyteczne.
Tak, dobrze przeczytałeś. Zapomnij o stereotypowych złotych zasadach SEO, które wielokrotnie widziałeś w Internecie i skup się na technikach optymalizacji, które przyciągną lepiej ukierunkowanych użytkowników do Twojej witryny, utrzymując wysoką pozycję w SERPach.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak sprawić, by Twoja witryna była widoczna i często klikana, trafiłeś we właściwe miejsce.
Czy wyższy oznacza lepszy z punktu widzenia SEO wydawców czasopism?
Cóż, nie do końca.
Proces optymalizacji to gra polegająca na przyciągnięciu uwagi użytkowników spośród tysięcy różnych wyników wyszukiwania, które otrzymali. Firmy zajmujące się publikacją cyfrową muszą stosować różne taktyki, aby zwiększyć swoje szanse na bycie zauważonym na stronach wyników wyszukiwania. To nic innego jak sztuka wyróżnienia się z tłumu.
Według badań Ezoic, proces SEO rozumiany jako budowanie wysokiej jakości ruchu jest priorytetem dla wydawców w 2019 roku.
W pytaniu o najwyższe priorytety w publikowaniu cyfrowym w 2019 r. ponad 50% respondentów wybrało „SEO” lub „Wzrost liczby odbiorców i marketing”. Podkreśla to, jak ważna jest zdolność do zwiększania liczby odbiorców. Co więcej, dwie wyżej wymienione kwestie będą zyskiwać na popularności wśród wydawców, którzy chcą również zmniejszyć zależność od zewnętrznych platform dla większości swojego ruchu.
Wskazówki SEO dla wydawców czasopism, aby wyróżnić się w wynikach wyszukiwania
Kiedy czegoś potrzebujesz – informacji, produktu, recenzji – jaka jest pierwsza rzecz, którą zwykle robisz? Prawdopodobnie wpisujesz zapytanie w wyszukiwarkę, prawda? Cóż, 93% doświadczeń online zaczyna się w ten sposób. Po uzyskaniu wyników następnym krokiem jest kliknięcie jednego (lub więcej) z nich.
Zostańmy tu jeszcze trochę. Jakie elementy lub okoliczności decydują o wyborze konkretnego linku?
W dalszej części tego artykułu zidentyfikujemy czynniki, które naszym zdaniem wpływają na proces podejmowania decyzji o kliknięciu. Naszym celem jest wskazanie konkretnych technik SEO zapewniających wydawcom czasopism wysoką pozycję w SERPach i jednocześnie wysoki CTR.
– A co z płatnym wyszukiwaniem?
Dzięki temu Twoja witryna będzie widoczna na szczycie wyników wyszukiwania, o ile za to zapłacisz. Jednak wyszukiwanie organiczne jest bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie i oferuje lepszą wartość w marketingu w wyszukiwarkach. Naturalny ruch przynosi wysoce ukierunkowanych, regularnych i bardziej zaangażowanych odwiedzających witrynę, zapewniając większą wiarygodność i przewagę nad konkurencją.
SEO ma ~20 razy większe możliwości ruchu niż PPC zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach stacjonarnych – zostało to udowodnione przez Moz, firmę oferującą subskrypcje oprogramowania do marketingu przychodzącego i analityki marketingowej.
Działania prowadzące do poprawy pozycji w wyszukiwarce można podzielić na dwie kategorie:
- optymalizacje, które bezpośrednio wpływają na pozycję w SERPach,
- zmiany wpływające na zachowanie osób, które widzą listę wyników wyszukiwania.
Dopiero połączenie jednego z drugim przynosi wartościowe i długofalowe efekty bez wydawania pieniędzy. Co więcej, takie zmiany jak modyfikacja tagów tytułowych dają natychmiastowe rezultaty.
Tagi tytułowe – pierwsze wrażenie
Zasadniczo jest to wynik wyszukiwania – pierwszy kontakt między marką a poszukującymi. Tag tytułowy odgrywa ważną rolę w procesie podejmowania decyzji, często decydując o tym, czy ludzie klikną w Twój wynik, czy nie, dlatego konieczne jest jego dobre zoptymalizowanie – tylko wtedy Twoja witryna może wznieść się na szczyt wyników wyszukiwania. Tak działa początek każdej relacji – liczy się pierwsze wrażenie!
Tagi tytułowe dają silny sygnał, o czym jest strona i zapewniają lepsze zrozumienie treści witryny, zarówno dla ludzi, jak i botów wyszukiwarek. Umieszczenie chwytliwych i wyróżniających się tagów prowadzi do wysokiej pozycji w SERPach i zwiększa szansę na kliknięcie.
Pomyśl o tych tagach tytułowych jako o bezpośrednich wiadomościach dedykowanych Twoim idealnym klientom. Aby zwiększyć liczbę kliknięć, twórz je zgodnie z kilkoma zasadami:
- Tagi tytułowe są esencją Twoich stron. Powinny one zawierać konkretne informacje o tym, co ludzie znajdą na stronie po kliknięciu.
- Suma wszystkich znaków wraz ze spacjami nie powinna przekraczać 90 znaków. Jeśli tytuł jest zbyt długi, wyszukiwarki mogą go odciąć.
- Tagi tytułowe muszą zawierać słowa kluczowe – im bardziej wysunięte na pierwszy plan, tym lepiej. Jednak przesadzanie z nimi jest niepotrzebne i przynosi efekt przeciwny do zamierzonego.
Dlaczego wszędzie używam liczby mnogiej – „tagi tytułowe”? Nie bez powodu.
Każda strona w witrynie jest wyjątkowa, a tagi tytułowe powinny to odzwierciedlać. Upewnij się, że dostosowujesz tagi tytułowe na każdej stronie witryny, aby dokładnie opisywały to, co znajduje się na tej konkretnej stronie. Ryan Stewart z Webris zaleca stosowanie nieco innej taktyki w tworzeniu tagów tytułowych dla strony głównej i strony docelowej:
Strona główna: Nazwa marki + podstawowe słowo kluczowe + dodatkowe słowo kluczowe
Strony docelowe: Podstawowe słowo kluczowe + Dodatkowe słowo kluczowe + Nazwa marki
Profesjonalną wskazówką, aby zwiększyć swoją widoczność wśród pozostałych wyników wyszukiwania, jest użycie znaków specjalnych – # – & : % – które drastycznie pomagają przełamać wizualną monotonię SERPów. Z technicznego punktu widzenia nie wpłynie to na pozycję w wyszukiwarce, ale zapewni wyróżnienie wśród konkurencji.
Aby skutecznie realizować te taktyki, należy najpierw zidentyfikować słowa kluczowe istotne dla marki wydawnictwa cyfrowego oraz słowa kluczowe, których ludzie zwykle szukają. Kluczem jest zrozumienie potrzeb osób poszukujących, języka, którego używają i rodzaju treści, których szukają. Porozmawiaj ze swoimi klientami, zajrzyj na fora lub grupy w mediach społecznościowych.
Możesz dostosować kampanie w wyszukiwarkach, rozpoczynając własne badanie słów kluczowych za pomocą narzędzia o nazwie Planer słów kluczowych Google. Jest ono świetne zarówno do płatnych, jak i bezpłatnych wyszukiwań. Następnie możesz przetestować inne narzędzie, takie jak Keyword Explorer, stworzone przez ekspertów SEO z Moz.
Wskazówka: Jeśli chcesz przyciągnąć kliknięcia od dobrze ukierunkowanych użytkowników, którzy wiedzą, czego szukają, skup się na słowach kluczowych z długiego ogona. Są one bardziej precyzyjne i zwiększą liczbę klientów, którzy znajdują się głębiej w lejku sprzedażowym.
Jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe w kilku prostych krokach?
W przypadku każdego przedsiębiorcy, w tym wydawców czasopism, działania SEO powinny być poprzedzone znalezieniem odpowiednich słów kluczowych.
Wydawcy często zadają sobie pytanie, które słowa kluczowe pomogą im w optymalizacji SEO. Odpowiedź jest bliższa, niż mogłoby się wydawać, co za chwilę udowodnię. Chodzi o to, aby rzucić okiem na konkurencję. I właśnie tutaj Google Keyword Planner zajmuje pierwsze miejsce. Dzięki temu narzędziu możesz zobaczyć, jakich słów kluczowych używają Twoi konkurenci w swojej strategii pozycjonowania stron internetowych. Celem jest zapożyczenie ich pomysłów, nawet na chwilę.
Chodźmy.
Uruchom Planer słów kluczowych.
Kliknij „Znajdź nowe słowa kluczowe”, a następnie wpisz adres konkurencyjnej witryny.
Aby dać przykład, sprawdzimy, jak popularne są wyniki wyszukiwania związane z Apple News na stronie Apple. Dlatego wpisujemy następujący adres URL w pasku narzędzi wyszukiwania: www.apple.com
Następnie klikamy „rozpocznij” i otrzymujemy całą listę pomysłów na słowa kluczowe wraz z graficznym przedstawieniem aktualnego trendu wyszukiwania oraz liczbą wyszukiwań, co daje nam pogląd na popularność danej frazy.
Uzyskaną w ten sposób listę fraz można pobrać, klikając przycisk „Pobierz pomysły na słowa kluczowe”.
Pobrany plik .csv można zaimportować do programu Excel, gdzie można zarządzać listą słów kluczowych, np. sortować je według liczby wyszukiwań.
Dzięki temu szybkiemu i łatwemu sposobowi możesz mieć doskonały punkt zaczepienia do stworzenia wysokiej jakości listy słów kluczowych dla swojej firmy.
Główną zaletą zmian tagu tytułu jest natychmiastowy wpływ na rankingi witryny – zarówno spadki, jak i wzrosty. Dlatego wszystkie modyfikacje wymagają śledzenia. Ważne jest, aby zmierzyć wpływ zmian tytułu na własną witrynę.
– Czy meta-opisy również wpływają na pozycję w SERPach?
Opisy meta nie są uwzględniane w algorytmach rankingowych Google, jednak mają wpływ na CTR strony, co może zwiększyć jej pozycję w rankingu. Podobnie jak znaczniki tytułu, meta-opisy pozwalają również ludziom i wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony. To krótkie podsumowanie strony internetowej działa jak kopia reklamowa, a jego celem jest zachęcenie ludzi do kliknięcia.
Wskazówka: Google i inne wyszukiwarki pogrubiają słowa kluczowe w meta-opisie, gdy pasują one do zapytań wyszukiwania. Może to przyciągnąć uwagę. Dopasuj swoje opisy do wyszukiwanych haseł tak ściśle, jak to możliwe, aby zmaksymalizować współczynniki klikalności na stronach wyników wyszukiwania.
Podobnie jak w przypadku tagów tytułowych, ważne jest, aby opisy meta na każdej stronie były unikalne i dostosowane do treści strony. Dostosuj również linki zwrotne do treści.
Linki zwrotne – oczyść je
Jeśli wiele stron linkuje do Twojej, do wyszukiwarek wysyłany jest wyraźny sygnał:
„Hej, Google, zobacz ile stron linkuje do tej strony, to coś wartościowego! Umieśćmy ją wyżej”.
Linki zwrotne z innych witryn mają ogromny wpływ na historyczne rankingi stron. Jeśli odpowiednie witryny linkują do Twoich stron, Twoja marka otrzymuje „specjalne punkty” od Google. W rezultacie podczas procesu wyszukiwania domena uzyskuje wyższe pozycje w rankingu.
– Co oznacza określenie „odpowiednie strony internetowe”?
Załóżmy, że prowadzisz magazyn internetowy związany ze sportem i masz wiele linków zwrotnych z witryn poświęconych modzie. Jest to moment, w którym Google mówi:
„Coś jest nie tak. Jeszcze ci nie zaufałem!”
A następnie usuwa witrynę z indeksu Google lub obniża jej ranking.
Jeśli algorytm stwierdzi, że witryna ma wiele linków zwrotnych z miejsc niezwiązanych z jej tematyką, potencjał strony zostanie zmniejszony. Linki zwrotne, które prowadzą do Twojej witryny ze stron spamerskich lub niskiej jakości, są nazywane złymi i szkodzą Twojej domenie. Linki powinny zawsze pochodzić ze stron o podobnej tematyce.
Jeśli chodzi o publikację cyfrową, dla magazynu sportowego dobrym linkiem zwrotnym jest strona internetowa poświęcona piłce nożnej.
Aby zdobyć zaufanie wyszukiwarek, a w rezultacie pojawić się wyżej w SERP, konieczne jest znalezienie i usunięcie złych linków zwrotnych prowadzących do Twojej witryny. Możesz to zrobić dzięki Google Search Console. Narzędzie to jest bezpłatną usługą, która pomaga monitorować, utrzymywać i rozwiązywać problemy związane z obecnością witryny w wynikach wyszukiwania Google. Po połączeniu go z Google Analytics otrzymasz bardzo ważne dane na temat wyszukiwania w witrynie, fraz, słów kluczowych, pozycji itp.
– Czy można być wysoko w SERPach bez linków zwrotnych?
Tak, choć nadal jest to związane z linkami.
Budowanie silnej struktury linków wewnętrznych zwiększa szansę na wyższą pozycję w wyszukiwarkach. Sposób, w jaki to działa, polega na tym, że podstrony z silną treścią, wyszukiwane przez słowa kluczowe z długiego ogona, są ułożone w struktury, które przechodzą od szczegółowych do ogólnych. Spójrz na poniższą tabelę:
Chodzi o to, że każda podstrona typu 1 zbiera wartość z wielu mniejszych, bardziej szczegółowych podstron (typu 2 i 3). Gdy podstrona typu 1 linkuje do strony głównej, Google otrzymuje sygnał, że istnieje wiele interesujących podstron na dany temat, które przekazują wartość strony głównej.
Taka struktura witryny buduje zaufanie między wyszukiwarką a stronami, które stają się wiarygodne i warte uwagi. Jest jeszcze jedna rzecz, która może to pogłębić.
Świadomość marki podnosi pozycję wydawców magazynów
Wyobraź sobie, że szukasz jakiegoś produktu. Jednym z wyników jest marka, którą znasz / o której słyszałeś, a drugim marka, z którą nie masz żadnego związku. Którą z nich byś kliknął?
Nie ma znaczenia, jak dobrze znasz pierwszą markę – klikniesz ją z powodu jakiejś małej informacji o tej marce z tyłu głowy. Twoją rolą jako wydawcy jest upewnienie się, że ludzie mają tę informację o Twojej firmie w swoich umysłach.
Gdy tworzysz świetne treści i prowadzisz poczytny magazyn, internet zaczyna o Tobie mówić. Każda pozytywna opinia o Twojej marce ma duży wpływ na Twoją pozycję w wyszukiwarce.
Jak to działa?
Im lepsze masz opinie, tym więcej osób Cię szuka i tym wyżej Google pozycjonuje Twoją stronę. Budowanie rozpoznawalności marki dzięki mediom społecznościowym takim jak Twitter czy Facebook (w zależności od grupy docelowej) działa w podobny sposób. Ludzie widzą świetne, markowe wideo w swoim kanale aktualności, a następnie szukają go w wyszukiwarce. W rezultacie Google otrzymuje silny sygnał, że ludzie patrzą na tę markę, więc może to być coś naprawdę ważnego i wartościowego.
Optymalizacja obrazów – ostatnia, ale nie mniej ważna
W przypadku wydawców czasopism SEO dotyczy również sfery wizualnej. Pamiętaj, aby zoptymalizować obrazy, których używasz do zilustrowania swoich artykułów. W publikacjach cyfrowych wysokiej jakości, odpowiednie i unikalne zdjęcia nie tylko zachęcają do przeczytania artykułu, ale także odgrywają dużą rolę w wyszukiwarkach.
Według danych Google, liczba wyszukiwań mobilnych dla „wyszukiwania obrazów” wzrosła o ponad 60% w ciągu ostatnich dwóch lat.
Jeśli obrazy w Twojej witrynie nie są zoptymalizowane, powinieneś zająć się tym teraz:
- używaj wysokiej jakości, odpowiednich, unikalnych zdjęć; jeśli użyjesz pierwszego dostępnego zdjęcia bez głębszego kopania, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zobaczysz je w wielu innych miejscach w Internecie w innym kontekście (możesz także modyfikować obrazy za pomocą prostych programów, takich jak Canva lub bardziej rozbudowanych, takich jak GIMP lub Pixelmator),
- Jeśli publikujesz zdjęcie na swojej stronie internetowej, upewnij się, że pobrany plik został odpowiednio nazwany, aby był odpowiedni do treści na stronie; na przykład, jeśli masz zdjęcie przedstawiające góry, nazwij je „góry”, a nie „aaa123”,
- pamiętaj o napisaniu opisu alt (tag alt/tekst alt), którego roboty indeksujące używają do klasyfikowania obrazów; użyj słów kluczowych, ale nie powielaj tytułu zdjęcia,
- Badania pokazują, że zdjęcia ludzi konwertują lepiej (najlepiej sprawdzają się zdjęcia, na których ludzie patrzą na ekran, w stronę czytelnika),
- Duże zdjęcia ładują się wolniej, co oznacza, że ludzie nie będą na nie czekać i opuszczą witrynę ze złością; według HubSpot kompresja obrazów zmniejsza współczynnik odrzuceń i zwiększa pozycję strony w Google SERP.
Podwójne zaufanie ma znaczenie dla wyników SEO wydawców czasopism
Jeszcze jakiś czas temu, aby utrzymać się na rynku, wydawcy musieli budować zaufanie wyłącznie u ludzi. Dziś powinni to robić również w Google.
Optymalizacja tagów tytułowych i metaopisów, dbanie o jakość linków zwrotnych i budowanie odpowiedniej struktury strony to sposoby na radzenie sobie z drugą kwestią. Oszałamiające i długotrwałe efekty można osiągnąć poprawiając oba te elementy. Jest jedna magiczna, silna siła, której nie zmieni żadna aktualizacja algorytmu – posiadanie czytelników po swojej stronie.