Dystrybucja magazynu online to pierwszy krok do sukcesu w dzisiejszej branży wydawniczej. Drugim jest umożliwienie sobie skutecznego odnalezienia przez potencjalnych czytelników. Jak zwiększyć swoją widoczność w sieci i sprawić, by ludzie sami trafiali na twoje zasoby? Jest na to sposób, a nazywa się on SEO.
Każdego dnia miliony ludzi wyszukują miliony zapytań, próbując znaleźć odpowiedź na swoje pytania wpisywane w Google. Dotyczy to również Ciebie. Ile stron wyników wyszukiwania Google zazwyczaj odwiedzasz? Jedną, dwie, trzy? Jeśli wybrałeś dwie ostatnie odpowiedzi, należysz do zdecydowanej mniejszości. Statystyki na ten temat są porażające. Badania pokazują, że tylko 0,63% osób klika na drugą stronę. Wiedząc to, zadaj sobie pytanie – jakie są szanse, że Twoje treści trafią do osób, które jeszcze nie poznały Twojej marki?
Niezależnie od tego, czy jesteś małym magazynem lokalnym, czy większą publikacją krajową, musisz zapewnić swojej firmie stałą widoczność w wynikach wyszukiwania – im wyżej, tym lepiej – aby zostać znalezionym przez ludzi, którzy czegoś szukają. A my powiemy ci, jak to osiągnąć.
Odkryj swoich odbiorców
Pierwszym krokiem do przygotowania świetnego SEO dla swojej marki jest badanie odbiorców. Czy możesz mi powiedzieć coś o ludziach kochających Twój magazyn? W jakim stopniu ich znasz? Cóż, im lepiej wiesz o ludziach, którzy mogą zamierzać czytać i kupować Twoje wydania, tym lepiej będziesz wiedział, co chcą zobaczyć w Twojej ofercie.
Zadanie kilku pytań przypadkowym osobom nie wystarczy, aby uzyskać taką wiedzę. Mogą oni nie być przedstawicielami Twojej grupy docelowej. Co więcej, „kilka” to zdecydowanie za mało. Aby przygotować solidne treści, które będą pracować na siebie przez lata, potrzeba więcej badań. Trzeba zrozumieć zachowania i potrzeby odbiorców, przeprowadzając rzetelne badania, zadając wiele różnych pytań i próbując różnych rzeczy. Na początek poznaj odpowiedzi na następujące pytania:
- Jaki jest średni wiek odbiorców?
- Skąd pochodzą? Gdzie mieszkają?
- Czym się zajmują na co dzień?
- Jakie są ich zainteresowania?
Odpowiadając na te pytania, należy skupić się na jak najdokładniejszym zawężeniu i zdefiniowaniu grupy docelowej. Zasada „im więcej, tym lepiej” nie działa. Mniejsza grupa bardziej zaangażowanych, codziennych czytelników zawsze będzie bardziej wartościowa niż duża, rozproszona i mniej zaangażowana. Nie można oferować wszystkiego wszystkim ludziom.
Zrozum, w jaki sposób cię odkrywają
Za skuteczną optymalizacją treści i uzyskaniem wysokiej pozycji marki w wynikach wyszukiwania stoi zrozumienie, w jaki sposób są one wyszukiwane i znajdowane przez potencjalnych czytelników. Nazywa się to „odkrywaniem treści” i jest to po prostu proces, przez który przechodzą Twoi klienci, gdy znajdują i angażują się w Twoje treści na Twojej stronie internetowej, kanałach mediów społecznościowych i… wszędzie w Internecie.
Potrzebne są również informacje na temat tego, w jaki sposób znajdują oni Twoje treści. Zasadniczo istnieją cztery rodzaje intencji wyszukiwania, których ludzie mogą używać podczas odkrywania treści:
- Badanie komercyjne – ludzie szukają informacji o produktach, które chcą kupić. Dlatego porównują różne marki, aby znaleźć najlepszą dla siebie opcję.
- Informacyjne – ludzie szukają wiedzy lub faktów; chcą czytać poradniki, artykuły informacyjne i statystyki.
- Nawigacja – ludzie szukają konkretnego oznaczenia lub informacji, których potrzebują. Może to być strona główna witryny, numer telefonu lokalnej firmy lub jej adres.
- Transakcyjne – ludzie decydują się kupić coś online i chcą sfinalizować zakup.
Oto kolejny zestaw ważnych pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć:
- Jak ludzie odkrywają nowe treści?
- Jaki jest ich zamiar wyszukiwania? Dlaczego czegoś szukają?
- Jakich urządzeń używają najczęściej do nawigacji i czytania treści?
- Jakich kanałów lub sieci społecznościowych używają do odkrywania nowych treści?
Odpowiedzi te pomogą ci w planowaniu nowych treści, ulepszaniu starych i eliminowaniu tego, co najmniej interesujące. Pomogą ci również odkryć kilka potencjalnych błędów, które mogłeś popełnić:
- Treść została opublikowana w niewłaściwym miejscu i rozpowszechniona za pośrednictwem niewłaściwych kanałów.
- Format nie był odpowiedni ani zróżnicowany.
- Tematy nie były dobrze dopasowane lub niewystarczająco pogłębione.
- Nie było wystarczających działań promocyjnych i marketingowych.
Przydatne narzędzia: W tych badaniach mogą być potrzebne narzędzia takie jak Google Analytics, Facebook Audience Insights, SEMrush, Answer The Public, Google Trends, Audiense. |

Dlaczego potrzebujesz tego wszystkiego? Jaką wiedzę na temat odbiorców i SEO mają ze sobą wspólnego?
Przekształć tę wiedzę w świetną strategię SEO
Jeśli wiesz KIM są Twoi czytelnicy i JAK szukają treści, to większość pracy jest już wykonana.
Co można zrobić z taką wiedzą?
Kiedy zrozumiesz, jaka jest Twoja grupa docelowa i jakie są jej potrzeby, możesz znaleźć sposoby na ulepszenie swojej strategii marketingowej, aby zachęcić do dalszego zaangażowania. Oto kilka sposobów, które polecamy na początek.
Zaplanuj strategię content marketingową zgodnie z potrzebami czytelników.
Dogłębna znajomość grupy docelowej jest niezbędna przy planowaniu kolejnych tematów przewodnich magazynu i treści wewnętrznych. Również ze względu na SEO.
- Tylko wtedy będziesz w stanie odpowiedzieć na rzeczywiste potrzeby swoich czytelników, mówić ich naturalnym językiem i przygotowywać treści zawierające frazy wyszukiwania, których prawdopodobnie używają. Przygotowanie podstaw, takich jak słowa kluczowe i podtytuły, również będzie bardziej efektywne.
- Tylko wtedy możesz zapewnić ludziom prawdziwą wartość, linkując do innych renomowanych witryn i źródeł, które są dla nich pomocne i ważne. Dzięki temu wyszukiwarki mogą określić, o czym jest Twoja witryna i jak bardzo jest wiarygodna.
- Tylko wtedy możesz wybrać najlepszy format: słowo pisane, podcasty lub filmy. Którego powinno być więcej, a którego mniej? Jeśli Twoi potencjalni czytelnicy wolą oglądać filmy (zazwyczaj jest to kwestia pokoleniowa), skup się na taktykach SEO YouTube zamiast tracić czas na przygotowywanie długich artykułów z dużą ilością słów kluczowych.
Aktualizacja starych artykułów zamiast tworzenia nowych
Jeśli masz duży zasób artykułów i materiałów, możesz je nieco odświeżyć, aby były bardziej aktualne i przyjazne dla SEO. Z punktu widzenia Google znacznie lepszym pomysłem jest przywrócenie wcześniej opublikowanej historii ze zaktualizowanymi informacjami, które zaangażują odbiorców, zamiast tworzenia nowej z nowym adresem URL (możesz zmienić nagłówek, jeśli chcesz). Dlaczego?
Wynika to ze sposobu działania wyszukiwarek. Cenią one aktualne treści i wiadomości, więc aktualizowanie historii będzie po prostu opierać się na sile SEO, którą już miał twój artykuł, więc nie musisz zaczynać od zera. Rola linków zwrotnych jest tutaj niezwykle ważna.
Jeśli twoje stare artykuły mają wiele wartościowych źródeł linkujących do nich (linków zwrotnych), są one umieszczane wyżej w rankingach wyszukiwarek. Właśnie dlatego nie należy zmieniać adresu URL artykułu, aby zachować wszystkie te linki zwrotne (w przeciwieństwie do tytułów).
Zanim zaczniesz tworzyć nowe treści i aktualizować stare, zapoznaj się z naszymi wskazówkami SEO dla wydawców czasopism, w których znajdziesz porady dotyczące tworzenia tagów tytułowych, wyszukiwania słów kluczowych i optymalizacji obrazów.
Dostosuj magazyn do urządzenia, na którym czytają ludzie
Czy czytelnicy wolą czytać na laptopach czy smartfonach? Jeśli znasz odpowiedź, możesz skupić się na opracowaniu odpowiedniego kanału dystrybucji – kiosku stacjonarnego lub aplikacji mobilnej, w zależności od preferencji.
Ponownie, jest to ważne ze względu na SEO.
- Google przyznaje, że przyjazność witryny dla urządzeń mobilnych jest jednym z czynników decydujących o jej pozycji w rankingu i uzyskaniu większej widoczności. Więcej informacji na temat ułatwiania użytkownikom dostępu do treści na urządzeniach mobilnych można znaleźć tutaj.
- Sposób wyszukiwania treści na smartfonie różni się od sposobu korzystania z laptopa. Dlatego też badania słów kluczowych dla urządzeń mobilnych należy przeprowadzać osobno. Co więcej, użytkownicy mobilni coraz częściej korzystają z wyszukiwania głosowego i używają różnych słów kluczowych lub fraz podczas mówienia. Optymalizacja wyszukiwania głosowego poprawi ogólne SEO i ranking witryny.
- Cała oferowana zawartość musi być przyjazna dla urządzeń mobilnych, w tym grafika i filmy. Wszystko w Twojej witrynie powinno być łatwe do odczytania lub płynnie odtwarzane na urządzeniach mobilnych. Każdy mały element z tekstem może być zaprojektowany tak, aby automatycznie skalował się do rozmiaru ekranu, a użytkownicy mobilni powinni mieć możliwość powiększania obrazów, aby zobaczyć każdy szczegół. W przeciwnym razie użytkownicy, nawet jeśli cię znajdą, szybko opuszczą twoją witrynę (pamiętaj, że czas spędzony na stronie jest znacznie ważniejszy niż liczba odwiedzin!). Dzięki dostosowaniu treści do urządzeń mobilnych zmniejszasz współczynnik odrzuceń strony i dajesz sygnał Google, że strona jest godna zaufania i powinna znaleźć się wyżej w rankingach SERP.
Zadbaj o odpowiednie media społecznościowe
Jak wspomniano wcześniej, czytelnicy szukają cię i znajdują na wiele różnych sposobów, a ty dobrze by było, gdybyś czekał na nich we właściwy sposób. Obejmuje to również media społecznościowe. Kanały te mogą poprawić wyniki SEO… ale nie w bezpośredni sposób.
Tak, nie przyczyniają się one bezpośrednio do rankingu SEO, ale linki udostępniane na platformach społecznościowych zwiększają ekspozycję marki, a to jest niezwykle ważne. Poniższy wykres przedstawia ten proces:

Gdy udostępniasz swoje posty, Twoi odbiorcy wzmacniają Twoje treści, udostępniając je swoim znajomym lub na własnych profilach. Nowe osoby odwiedzają Twoją witrynę. W ten sposób zwiększa się widoczność marki i poprawia się ruch na stronie. W międzyczasie sygnały społecznościowe powiadamiają Google, że Twoje treści są niesamowite, co ponownie poprawia Twoje rankingi wyszukiwania. Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że kanały mediów społecznościowych są dla Ciebie jak darmowa promocja.
W rzeczywistości są tylko dwa warunki, aby to zadziałało. Po pierwsze, Twój post musi być czymś, co ludzie naprawdę chcą udostępnić. Musi być wyróżniający się, inspirujący i interesujący. Po drugie, musisz zainwestować energię swoich pracowników w media społecznościowe, w których są Twoi czytelnicy.
Bądź gotowy na bieżące aktualizacje SEO
Przygotowanie strategii SEO nie jest zadaniem jednorazowym. Wszystkie powyższe działania na czele z analizą zachowań czytelników powinny być wykonywane regularnie, a nie jednorazowo. Tylko regularna analiza, wyciąganie wniosków i aktualizacja przyniosą oczekiwane rezultaty. Oprócz przyglądania się czytelnikom i ich zachowaniom, należy również regularnie śledzić trendy i nowości w SEO, ponieważ:
- Zmieniają się wzorce wyszukiwania online,
- wyszukiwarki aktualizują swoje algorytmy,
- nastąpiły zmiany w grupie odwiedzających,
- Zmiany społeczne i gospodarcze wpływają na zachowania kupujących,
- Twoja firma również się zmienia.
Obecni obserwujący mogą nie być obserwującymi za rok, obecne słowa kluczowe mogą nie być obserwującymi za rok itd.
Być może nie jest to najszybsza ani najkrótsza droga do sukcesu, ale sukces ten, jeśli zostanie osiągnięty, może być naprawdę wartościowy i długotrwały.