Niektórzy myślą o tym z łezką w oku; inni twierdzą z ulgą, że to naturalna konieczność, która musiała kiedyś nadejść; pozostali czują ekscytację związaną z poszukiwaniem nowych rozwiązań. Koniec Adobe Flash Player planowany na 31 grudnia 2020 roku jest już pewny. Przyniesie to wydawcom cyfrowym nowe, ekscytujące wyzwania w ich funkcjonowaniu biznesowym.
W 2007 roku Mark Anders, ówczesny pracownik Adobe, opisał Flasha jako nowe narzędzie wydawnicze stulecia i zwrócił uwagę na to, jak zmienia on cyfrowy świat: „Pozwoliliśmy większej liczbie osób publikować – czy to blogując, czy mając stronę MySpace, czy przesyłając na YouTube”. Prawdopodobnie nie spodziewał się wtedy, że dekadę później Adobe ogłosi śmierć tej technologii.
Chociaż nie można zaprzeczyć, że Flash miał ogromny wkład w rozwój stron internetowych i magazynów cyfrowych, jego czas dobiegł końca. Dziś przygotowujemy się do pożegnania tej technologii na dobre.
Co to oznacza dla wydawców, którzy korzystali z cyfrowych platform wydawniczych opartych na technologii Flash?
Adobe Flash – początek końca
Flash był dominującym oprogramowaniem odpowiedzialnym za dynamiczne wyświetlanie treści multimedialnych w Internecie: animacji typu „przeciągnij i upuść”, grafiki, dźwięku i wideo. Niewątpliwie zrewolucjonizował on myślenie o reklamach, przenosząc je do świata cyfrowego i umożliwiając tworzenie internetowych kampanii display i wideo.
Adobe Flash jest ważną częścią światowej sieci od 20 lat. Czas ten nie był jednak wolny od kontrowersyjnych aspektów i problemów.
Wielu użytkowników Internetu i właścicieli stron internetowych twierdzi, że odtwarzacze Flash są niestabilne i nieefektywne, spowalniając strony internetowe i powodując awarie systemów operacyjnych. Wielokrotnie kwestionowano również potencjalne luki w zabezpieczeniach przed hakerami.
Przełomem w spadku popularności Flasha były posunięcia dwóch technologicznych gigantów. W 2010 roku Apple ogłosiło, że nie zezwala Adobe na tworzenie odtwarzacza Flash dla systemu operacyjnego iPhone’a, co wywołało spór między obiema firmami. Kolejną dużą firmą, która poszła w ślady Apple było Google. Gigant działał raczej konserwatywnie – postanowił ograniczyć udział Flasha w YouTube i zaczął stopniowo zastępować go bardziej nowoczesną technologią HTML5.
Flash zaczął być powszechnie uważany za zagrożenie dla wydajności i coraz więcej firm odwracało się od tego, co kiedyś było standardem branżowym dla animowanych treści.
Wszystko to przyczyniło się do ostatecznej decyzji. 25 lipca 2017 roku na blogu Adobe pojawiła się informacja, że firma planuje wycofać Flash Player do końca 2020 roku.
Co oznacza koniec Flasha dla wydawców cyfrowych?
Flash odegrał wiodącą rolę w rozwoju branży wydawniczej w jej kluczowym okresie, wpływając na rozwój magazynów online. Był to dominujący format dla wielu publikacji cyfrowych we wczesnych latach 2000, ponieważ mógł obsługiwać bogate multimedia i symulować przewracanie stron, tak jak w drukowanym magazynie, co było wówczas naprawdę bezcennym doświadczeniem.
Cały rynek magazynów cyfrowych wykorzystywał Flash jako główny format wyświetlania. Koncepcja ta pomogła zwiększyć prawdziwy potencjał magazynów online, pokazując wydawcom, jak wciągająca, interaktywna zawartość może stymulować zaangażowanie czytelników.
Pomimo zapowiedzi wycofania Flasha, wiele platform nadal wykorzystuje go do konwersji plików PDF na cyfrowe publikacje typu flip page. W obliczu tego, przed tymi firmami jest intensywny czas pracy nad innymi, nowoczesnymi rozwiązaniami. W końcu Flash nie jest odpowiedni dla przyszłego trendu technologicznego, w którym ludzie czekają na nowe, bezpieczne i nowoczesne podejście.
Sytuacja ta stawia wydawców w zawieszeniu, jeśli chodzi o przyszły wygląd, styl i funkcjonalność magazynów cyfrowych.
O ile oczywiście nie korzystają z PressPad Store.



Studium przypadku japońskiego magazynu Poco
Poco’ce to kobiecy magazyn informacyjny dystrybuowany w centrum Tokio w Japonii. Jest publikowany przez Tank Publications, Inc. 25 dnia każdego miesiąca, a jego wersję papierową można otrzymać w tokijskim metrze linii Toei. Magazyn jest również dostępny za pośrednictwem aplikacji mobilnych i dedykowanej strony internetowej.
Strona internetowa: www.pococe.com
Profil na Twitterze: @pococe

Problem
Wydawca nie mógł dystrybuować cyfrowej wersji magazynu za pośrednictwem strony internetowej, ponieważ stosowane przez niego rozwiązanie oparte było na przestarzałej technologii Flash. W większości nowoczesnych przeglądarek internetowych Flash był domyślnie wyłączony, przez co czytelnicy nie mogli uzyskać dostępu do magazynu.
Doświadczenie użytkownika chcącego uzyskać cyfrową replikę magazynu za pośrednictwem strony internetowej drastycznie spadło.
Co ważniejsze, przeglądarki takie jak Chrome, Opera i Firefox przestaną wspierać technologię Flash pod koniec 2020 roku.
Rozwiązanie
Wydawca zdecydował się wykorzystać PressPad Store do hostingu i dystrybucji magazynu Pococe online. PressPad błyskawicznie wdrożył rozwiązanie e-kiosk bez technologii Flash na własnej stronie internetowej, umożliwiając dostęp do wszystkich poprzednich wydań, a także swobodną dystrybucję online przyszłych wydań. Wydawca zdecydował się nie włączać ściany logowania i nie osadzać e-kiosku na stronie internetowej magazynu. Woleli połączyć tę stronę z własnym zestawem e-kiosków na dedykowanej stronie PressPad.
PressPad dostosował kolorystykę e-kiosku Pococe, aby zapewnić użytkownikom spójne i markowe wrażenia.
Wynik
- Magazyn jest dostępny online dla osób odwiedzających stronę internetową wydawcy, która łączy się z kioskiem.
- E-kiosk zapewnia natywne wrażenia użytkownika i może być dostępny nawet z urządzeń mobilnych (pomimo optymalizacji pod kątem komputerów stacjonarnych).
- Wydawca może przesyłać nowe wydania, a także zaległe wydania ze swojego panelu sterowania i udostępniać je natychmiast na swoim markowym e-kiosku.
- e-kiosk wykorzystuje standardową technologię JavaScript, która nie wymaga żadnych wtyczek innych firm.
PressPad Store jako wydawnicza alternatywa dla technologii Flash
Obecnie firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla wydawców zmagają się z konsekwencjami końca Flasha, pospiesznie naprawiając swoje produkty. Oznacza to, że wielu wydawców będzie zmuszonych zmienić swoje dotychczasowe strategie biznesowe lub poszukać nowego dostawcy platformy wydawniczej.
W PressPad sytuacja wygląda zupełnie inaczej.
Lata temu, gdy PressPad rozpoczął pracę nad swoim rozwiązaniem e-kioskowym o nazwie PressPad Store, podjęli decyzję o zastosowaniu nowoczesnego podejścia i rezygnacji z Flasha, co dziś okazuje się kluczem do ogromnego kroku naprzód, aby sprostać wymaganiom wydawców w nowej rzeczywistości ery post-Flash.

PressPad Store to internetowy kiosk, który umożliwia sprzedaż dostępu do wydań PDF w celu budowania przychodów online dla wydawców i oferuje doskonałe wrażenia z czytania na wielu urządzeniach. Aby dać więcej informacji tym, którzy są zaznajomieni z kwestiami technicznymi – PressPad nie używa Flasha. Zamiast tego pliki PDF są wyświetlane za pomocą nowoczesnego silnika JavaScript, natywnej technologii internetowej, która gwarantuje wsparcie przez wiele lat.
PressPad Store jest przeznaczony do publikowania na komputerach stacjonarnych i umożliwia umieszczanie e-kiosku na stronach internetowych i blogach wydawców lub partnerów. Działa jednak również świetnie na urządzeniach mobilnych.
– Co jeśli chcę publikować treści multimedialne w moim magazynie? – można zapytać.
Dla wygody wydawców, cyfrowa platforma wydawnicza PressPad nie wymaga tworzenia żadnych widżetów ani implementacji czegokolwiek innego, aby zapewnić piękne odtwarzacze multimedialne wewnątrz publikacji. Wszystko, czego potrzebujesz, to hiperłącze do jednego z obsługiwanych mediów. Integracja plików PDF z YouTube, Vimeo, SoundCloud i SlideShare przyciąga czytelników znacznie bardziej niż drukowany tekst.

PressPad Store gwarantuje szybki i łatwy start lub naturalną kontynuację przygody z publikowaniem dzięki kilku aspektom, o których warto wiedzieć.
- Natychmiastowe wdrożenie
- PressPad Store to w pełni funkcjonalny produkt, który sprawia, że Twój e-kiosk jest gotowy w mgnieniu oka, bez udziału osób trzecich w procesie wdrażania, z wyjątkiem Ciebie i PressPad. Ponadto nie jest wymagana żadna wiedza techniczna ani umiejętności programistyczne.
- Jedyne, co wydawca musi zrobić na początku, to zarejestrować się i wypełnić kilka podstawowych informacji. Wszystkie kwestie techniczne i konfiguracje związane z przypisaniem domeny i połączeniem płatności są po stronie PressPad.
- Wsparcie podczas instalacji
- Proces instalacji jest łatwy, szybki i przebiega we współpracy.
- Specjalista PressPad towarzyszy klientom przez cały czas przygotowania kiosku, a także po jego zakończeniu. Wydawcy nie są pozostawieni sami sobie. Nigdy.
Czas na zmiany
Adobe Flash powoli staje się przeszłością, pozostawiając trwały ślad w historii rozwoju Internetu. Jego miejsce przejmują inne technologie. To także duża zmiana dla wydawców, przez którą mogą przejść całkowicie bezboleśnie i bez strat dzięki PressPad Store.
Taki przebieg wydarzeń gwarantuje e-kiosk zbudowany od podstaw przez zespół deweloperów PressPada. To solidna, bezpieczna baza wydawnicza, niezależna od zewnętrznych wpływów.
Chcesz spróbować?
Skontaktuj się z PressPad i rozwiń skrzydła.