Pięćdziesięciokrotne zwiększenie liczby zamówień w ciągu tygodnia to wynik, którego żadna firma nie może pozostawić niezauważonym. Zwłaszcza, gdy jest to efekt eksperymentu zaproponowanego niewielkiej grupie klientów na firmowym blogu, a chętnych do wzięcia w nim udziału jest więcej niż stałych klientów w ciągu miesiąca.
EDIT [21 kwietnia 2016]: Ta informacja prasowa już dawno wygasła. Ta wiadomość została opublikowana we wrześniu 2013 roku. Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami prasowymi, śledź nasze konto na prMac .
Pawła Nowaka, CEO PressPada, z pewnością ucieszył odzew wydawców magazynów, którym zaproponował nowy model współpracy – publikowanie ich czasopism w App Store za darmo, w zamian za pierwsze 199 dolarów, które każda aplikacja zarobi każdego miesiąca. Wynik eksperymentu, z pewnością upraszczający przepływy finansowe, stał się fundamentem do zmiany sposobu myślenia o modelu biznesowym firmy z dnia na dzień.
Co jest potrzebne, aby zrozumieć publikowanie mobilne
Nie trzeba kilku dni, by poznać potrzeby wydawców, czego PressPad jest dobrym przykładem: firma wystartowała w czasie iPadowego hype’u, przetrwała dyskusję, czy tablety zabijają prasę, czy nie, i przez kilkanaście miesięcy cieszyła się stabilnym wzrostem liczby klientów. Aż do zeszłego tygodnia.
Nowy model zaproponowany przez PressPad na blogu firmy wzbudził duże zainteresowanie wśród klientów. Podstawowym założeniem propozycji było uproszczenie rozliczeń i współpracy na linii PressPad-wydawca: zamiast angażować środki w budowę własnej aplikacji, wydawcy mogą za darmo publikować własne magazyny na iPadzie za pośrednictwem PressPada. W zamian PressPad zatrzyma pierwsze 199 dolarów, które magazyn zarobi każdego miesiąca, a resztę przekaże wydawcy, bez żadnej prowizji.
Co może być najważniejsze dla wydawców, którzy nie są pewni swojej siły na rynku urządzeń mobilnych, to fakt, że jeśli ich tytuł będzie miał słabszy miesiąc, nie będą musieli płacić pełnej kwoty 199 dolarów – PressPad akceptuje to ryzyko, twierdząc, że ich doświadczenie z magazynami na tablety wraz z danymi, które posiadają, pozwalają im zrównoważyć taki model.
Jeden z pierwszych zaangażowanych klientów przenosi się do PressPad z konkurencyjnej platformy, która oferuje mu udział w zyskach na poziomie 50/50. Wydawca zauważa, że przy przychodach przekraczających kilka tysięcy dolarów miesięcznie, nowy model jest „no brainer” dla jej biznesu.
Dlaczego wydawcy zakochali się w nowym modelu?
Sposobów rozliczania jest wiele, dlaczego zatem ten zaproponowany przez PressPad przypadł do gustu wydawcom czasopism? Odpowiedzi należy szukać w sposobie współpracy wydawców i operatorów aplikacji dostępnych na rynku. W nowym modelu wydawcy nie ryzykują długoterminowych umów z operatorem. Nie dzielą się zyskami. Z góry wiedzą kiedy i ile zarobią. A przede wszystkim nie muszą angażować na początku własnych środków, by przetestować, czy publikowanie na iPadzie odpowiada ich magazynowi, czy nie.
Pomimo wczesnych zapowiedzi, że nowy model jest wyłącznie eksperymentalny, zespół PressPad zdecydował się wykorzystać go jako uzupełnienie tradycyjnego modelu subskrypcji i udostępnić go wszystkim zainteresowanym wydawcom.
Czy wydawcy potrzebują narzędzi do publikowania na tabletach?
Pod względem technologicznym PressPad jest jedną z platform do publikowania treści na urządzeniach mobilnych. Wykorzystuje pliki PDF, które są dobrze znane wydawcom jako źródło treści, a następnie buduje dedykowaną aplikację Newsstand dostępną dla czytelników w App Store dla każdego tytułu.
To, co wyróżnia ich rozwiązanie, to brak kosztownych integracji i prostota przepływu pracy, która pozwala małym i średnim wydawcom na samodzielne korzystanie z PressPad.
Z punktu widzenia czytelnika, magazyn wykorzystujący technologię PressPad nie różni się od innych w App Store – jest dostępny w Newsstand, łatwy do pobrania, dostępny do czytania offline i pozwala na zakup pojedynczych wydań, jak i subskrypcji na dłuższy okres.
Prezes spółki, Paweł Nowak, zanim zajął się wydawaniem iPadów, pisał najpopularniejszy w Polsce blog o Apple. Wieloletnia sympatia do produktów Apple nie przeszkadza mu w pracy nad wsparciem dla Androida (planowana premiera: koniec września), które będzie dostępne również w nowym modelu finansowym dla wydawców czasopism.
Co jest potrzebne, aby sprzedawać więcej na urządzeniach mobilnych?
Oferta PressPad jest również bardziej wiarygodna dla wydawców, ponieważ misją firmy zawsze było pomaganie magazynom w zarabianiu na urządzeniach mobilnych. Dziś samo dostarczenie aplikacji nie wystarczy, by zaistnieć z produktem zarówno w App Store, jak i na rynku globalnym.
Wydawcy otrzymują bezpłatny audyt swoich działań, są stale monitorowani przez zespół odpowiedzialny za rozwój mobilny, a jeśli jest coś, co można by zmienić, otrzymują od zespołu PressPad praktyczne spostrzeżenia. Propozycje zmian mogą sięgać nawet zmiany okładki, nowego copywritingu opisu magazynu w App Store, sugestii kampanii marketingowych czy zmian cen magazynów.
Trudne zadanie i milion potencjalnych klientów
Misją firmy jest dostarczenie małym i średnim wydawcom narzędzia, które pozwoli im konkurować z dużymi graczami na równych warunkach. Z produktu korzystają już dziesiątki klientów, a w nowym modelu nowi klienci mogą dodawać własne aplikacje do App Store bez ponoszenia żadnego ryzyka.
PressPad szacuje, że na świecie jest ponad milion wydawców, którzy mogą być zainteresowani rynkiem mobilnym. Celem firmy jest dotarcie ze swoją ofertą do każdego z nich, ponieważ w ostatecznym rozrachunku pojawienie się w App Store oznacza zysk zarówno dla wydawcy, jak i czytelników.
Dane kontaktowe i zdjęcia
Strona internetowa firmy: http://presspadapp.com/
Blog firmowy: https://www.presspadapp.com/blog/
Twitter: https://twitter.com/presspadapp/
Facebook: https://www.facebook.com/presspad
CEO: Paweł NOWAK < paul@presspadapp.com >
Branding/Wizerunek