fbpx Naciśnij “Enter” aby skoczyć do treści

Jest tylko jedno proste rozwiązanie, które daje magazynom cyfrowym nieograniczone możliwości przyciągnięcia czytelników i zaangażowania ich do tego stopnia, że będą wracać. Jest nim multimedialność.

Jeśli się nad tym zastanowić, wydawcy zawsze starali się oferować w swoich publikacjach coś więcej niż tylko zwykły tekst.

Cofnijmy się do czasów wydawania szerokich gazet, kiedy powszechną praktyką redaktorów było zatrudnianie artystów do szkicowania i relacjonowania wydarzeń. To był zawód! Wkrótce potem rozwój technologiczny przyniósł rewolucję w fotografii i gazety zaczęły rutynowo zamieszczać zdjęcia – początkowo czarno-białe, później kolorowe, co wywołało niemałą sensację.

Dziś już chyba nikt nie wyobraża sobie drukowanych magazynów i gazet bez zdjęć i innych form graficznych w środku.

Ten sam proces miał miejsce w publikacjach cyfrowych. Tutaj również mieliśmy do czynienia z przejściem od ściany zwykłego tekstu wyświetlanego na ekranach do dywersyfikacji z różnymi graficznymi sposobami prezentacji informacji, w zależności od aktualnego stanu rozwoju technologicznego.

Biorąc to pod uwagę, pojawia się pytanie – co takiego jest w zdjęciach i obrazach, że wydawcy chcą je umieszczać w swoich publikacjach?

W mgnieniu oka

Przeprowadźmy szybki eksperyment. Spójrz na te dwa sposoby prezentacji tego samego fragmentu artykułu. Który z nich bardziej zachęca do rozpoczęcia czytania?

Ten sam fragment artykułu PressPad z obrazem i bez niego

Zgadujemy, że to ten po lewej stronie, prawda? Pokazuje to nic innego jak ogromną siłę obrazu. Nie jest to jednak tylko zbieg okoliczności czy fakt, że strona z kolorowym fragmentem się wyróżnia. Obrazy mają dla nas przewagę nad tekstem ze względu na… nasze ciała. A dokładniej, ze względu na nasze mózgi.

Według Międzynarodowego Forum Praktyków Wizualnych:

  • Ludzki mózg uwielbia obrazy. Został zaprojektowany do przyjmowania, przesyłania i przetwarzania informacji dzięki obrazom.
  • Dlatego ludzie reagują na dane wizualne i przetwarzają je lepiej niż jakikolwiek inny rodzaj danych.
  • Ludzki mózg przetwarza obrazy 60 000 razy szybciej niż tekst, a 90 procent informacji przekazywanych do mózgu ma charakter wizualny.

Mówiąc wprost, obrazy są lepsze niż tekst, ponieważ czytanie jest dla nas raczej nieefektywne. Co jeszcze może być dobrego w dodaniu zdjęcia do publikacji?

  • Przyciąga wzrok czytelnika, sprawiając, że ludzie chętnie sięgają po tytuł.
  • Czytelnicy dłużej czytają artykuł.
  • Zdjęcia informują, edukują i bawią publiczność, a także wywołują i/lub rozgrzewają emocje.
  • Kolejność konsumpcji publikacji została zmieniona (zdjęcie staje się bardziej znaczące niż tytuł).
  • Ma przewagę nad konkurencją i przyciąga reklamodawców.
  • Wizualizacje spełniają rolę marketingową, wpływając na proces sprzedaży.

Korzyści te pozostały niezmienne od czasów prasy czarno-białej. Rzecz w tym, że wraz ze zmianami rzeczywistości wydawniczej, zmieniły się również zachowania konsumenckie czytelników. Oznacza to, że dodanie zdjęcia do tekstu cyfrowego może nie wystarczyć, aby skusić kogoś do dokonania zakupu i pozostania z tekstem przez dłuższy czas.

Różni czytelnicy, różne atrakcje

Jakiś czas temu Internet podbiły wyniki pewnych badań. Stwierdzono w nich, że w ciągu ostatnich dwóch dekad obecna uwaga człowieka zmniejszyła się z 12 sekund do 8,25 sekundy, co oznacza, że jest teraz podobna do uwagi złotej rybki i krótsza od uwagi wiewiórki.

Co to ma wspólnego z branżą wydawniczą? Nawet jeśli dla niektórych zabrzmi to brutalnie, to taka jest prawda – kiedyś chętniej spędzaliśmy więcej czasu z tekstem, delektowaliśmy się słowami i zastanawialiśmy się nad nimi. Kiedyś zdjęcia pełniły rolę elementu magnetycznego, przyciągającego i zachęcającego. Dziś dodanie kolorowych obrazków, nawet jeśli są chwytliwe, nie wystarczy, by przyciągnąć i zatrzymać czytelników przy cyfrowej publikacji.

Oczywiście elementy takie jak mocne nagłówki, krótka forma i personalizacja tematów są naprawdę ważne. Cóż, nagłówki są pierwszą rzeczą, którą ludzie widzą, podczas gdy reszta powinna być łatwa do zeskanowania. Byłoby wspaniale, gdyby znaleźli coś istotnego dla nich, napisanego językiem, do którego mogą się odnieść.

Jednak wszystkie te elementy odnoszą się wyłącznie do statycznych treści, które nie są już wystarczające, aby przyciągnąć odbiorców, zwłaszcza w czasach, gdy czas uwagi się kurczy, a konkurencja rośnie. Potrzeba czegoś więcej dla czytelników, którzy szybko się nudzą i potrzebują wciąż nowych wrażeń.

Zawartość multimedialna jest królem

Oczywiście nie oznacza to, że wydawcy internetowi powinni zaprzestać dodawania zdjęć do swoich publikacji. Wciąż odgrywają one wiele ważnych ról. Rzecz w tym, że oferta wydawców internetowych powinna zostać poszerzona o takie formy jak:

  • wysokiej jakości obrazy i zdjęcia,
  • wideo i materiały filmowe,
  • dźwięk istniejący samodzielnie lub z mediami wideo,
  • infografiki z efektami najechania i klikalnymi przyciskami,
  • animacje lub animacje na małą skalę, takie jak GIF-y,
  • pokazy slajdów lub karuzele obrazów,
  • Rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR),
  • interaktywne mapy,
  • wykresy, grafy, quizy i ankiety,
  • odsyłacze i hiperłącza.
Interaktywność to najlepsza cecha nowoczesnych magazynów cyfrowych

– Czy powinienem dodać takie rozwiązania multimedialne do mojej publikacji cyfrowej? – można zapytać.

Odpowiedź na Twoje pytanie brzmi „tak” i jest to spowodowane wymianą pokoleniową, zmianą zachowań czytelników, ogromną konkurencją i możliwościami technologicznymi, których szkoda byłoby nie wykorzystać.

Jeśli nadal nie jesteś przekonany, zapoznaj się z poniższą listą korzyści.

Zwiększenie zaangażowania czytelników

Dlaczego zaangażowanie jest tak ważne? Kiedy czytelnik otwiera Twoją publikację, celem jest, aby spędził z nią jak najwięcej czasu. Być może w międzyczasie coś zachęci go do podjęcia dodatkowych działań (np. zakupu). Taki czynnik będzie wartością dla reklamodawców. Jeśli jednak po wejściu nic ich nie zaangażuje, szanse na szybkie opuszczenie strony rosną.

Zawartość multimedialna:

  • ma wyjątkową zdolność przyciągania i zatrzymywania uwagi czytelników.
  • może dostarczyć silniejszy i bardziej angażujący przekaz niż standardowy tekst,
  • to świetny sposób na rozbicie tekstu i sprawienie, by treść była bardziej angażująca
  • Opowiada historię, utrzymuje zainteresowanie ludzi i zachęca ich do powrotu po więcej.
  • zachęca użytkowników do interakcji z interaktywnymi treściami, a nie z samym tekstem.

Podnoszenie poziomu zrozumienia

Znasz to uczucie, gdy czytasz o czymś skomplikowanym i nie rozumiesz, o co w tym wszystkim chodzi? Właśnie dlatego do pisemnych instrukcji obsługi dodawane są zdjęcia i schematy.

  • Obrazy i filmy mogą wyjaśniać złożone tematy. Odbiorcom łatwiej będzie zrozumieć prezentowane treści.
  • Niektóre koncepcje są najlepiej przekazywane poprzez dynamiczną narrację. Multimedia umożliwiają prezentację złożonych pomysłów, procesów lub produktów w atrakcyjny wizualnie sposób.
  • Sprawia, że złożone informacje stają się zrozumiałe i zapadają w pamięć odbiorców.

Nie musisz prezentować filmu o tym, jak zbudowana jest rakieta. Czasami nawet pozornie proste procesy są znacznie lepiej rozumiane za pomocą animacji lub wideo.

Prezentowanie produktów i usług w sposób, na jaki zasługują.

To samo dotyczy oferowanych produktów i usług. Klient, który chce dokonać zakupu przechodzi przez bardzo długą ścieżkę zakupową, a proces decyzyjny jest długi i skomplikowany. Znacznie łatwiej będzie mu go zaakceptować, jeśli będzie dokładnie wiedział, co oferujesz.

Treści multimedialne to nieoceniony sposób na prezentację produktów lub usług z różnych dziedzin. Filmy wideo, demonstracje produktów, referencje czy wirtualne wycieczki mogą pomóc potencjalnym klientom w głębszym zrozumieniu oferty, a w rezultacie w podjęciu pozytywnej decyzji o zakupie.

Poprawa SEO i widoczności

Dla każdej osoby publikującej treści w Internecie, SEO jest powtarzane jak mantra.

Nie jest tajemnicą, że wyszukiwarki cenią treści multimedialne. Bardzo. Dodanie wideo i elementów multimedialnych do projektów cyfrowych może łatwo, ale skutecznie poprawić działania SEO: prawdopodobieństwo pojawienia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania będzie większe, widoczność wzrośnie, a ruch organiczny zostanie przyciągnięty. Aby osiągnąć pełny sukces, należy pamiętać o śledzeniu kluczowych wskaźników, takich jak zaangażowanie, zasięg i współczynniki konwersji, oraz o odpowiednim dostosowywaniu strategii.

Wzbogacenie doświadczenia dla wymagających użytkowników

Zachęcanie użytkowników do angażowania się w treści nie polega tylko na długości czasu, jaki z nimi spędzają, ale także na ich jakości. Nic tak nie sprawi, że ktoś wróci do Twoich treści, jak poczucie, że wydarzyło się tam coś fajnego.

W dzisiejszym zatłoczonym i konkurencyjnym krajobrazie cyfrowym doświadczenie użytkownika musi być płynne, a jego podróż interaktywna i wciągająca. Dobrej jakości i profesjonalne multimedia zwiększają ogólną użyteczność i wygląd magazynu cyfrowego.

Wpływ na media społecznościowe

Multimedia użyte do ozdobienia cyfrowego magazynu mogą mieć jeszcze jedno świetne zastosowanie. Są one doskonałym narzędziem marketingowym, które może (a nawet powinno) być wykorzystywane w kanałach mediów społecznościowych. Są one tworzone dla takich treści i działają jako potężne katalizatory zaangażowania w mediach społecznościowych.

Platformy takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn uwielbiają atrakcyjne wizualnie treści. Dzięki nim multimedia mogą szybko stać się chwytliwym trendem, który bardzo szybko dociera do odbiorców i obserwujących. Kiedy użytkownicy natrafiają na dynamiczne treści podczas przewijania, chętniej udostępniają je w swoich sieciach społecznościowych. Promocja magazynu cyfrowego w mediach społecznościowych jest generowana samodzielnie, bez Twojego udziału.

Kilka dobrych wskazówek działa wszędzie

Jeśli zdecydujesz się na dodanie treści multimedialnych do swojego magazynu (co zawsze jest dobrym pomysłem!), weź pod uwagę kilka poniższych dobrych praktyk, dzięki którym zapewnisz sobie jeszcze lepsze wyniki:

  • Używaj tylko obrazów o wysokiej rozdzielczości i wysokiej jakości filmów, aby przyciągnąć odbiorców, zapewnić doskonałe wrażenia użytkownika i przekazać profesjonalizm.
  • Wybieraj tylko takie elementy multimedialne, które pasują do tematu Twojego magazynu i wiadomości, którą chcesz przekazać. Przy okazji, nie przesadzaj z multimediami.
  • Zadbaj o spójną identyfikację wizualną wszystkich elementów multimedialnych. Niech kolory, czcionki i styl będą spójne.
  • Dodaj napisy do swoich filmów. Czasami ludzie chcą lub muszą oglądać filmy bez włączania dźwięku.
  • Upewnij się, że elementy multimedialne zawarte na stronach tekstowych są responsywne i wyświetlają się poprawnie na różnych urządzeniach i rozmiarach ekranu. Jeśli nie, zapomnij o użytkownikach spędzających nad nimi czas.
  • Zoptymalizuj wszystkie elementy multimedialne, używając odpowiednich słów kluczowych w nazwach plików, tekście alternatywnym i opisach.
  • Dołącz przyciski udostępniania społecznościowego do treści multimedialnych, aby zachęcić odbiorców do udostępniania ich na swoich platformach społecznościowych za pomocą jednego kliknięcia. Daj swoim treściom szansę na zwiększenie zasięgu.
  • Przedstaw złożone informacje lub dane w łatwym do zrozumienia i atrakcyjnym wizualnie formacie i postaraj się wyjaśnić je tak łatwo, jak to tylko możliwe.

Wykorzystaj swoją moc, korzystaj z multimediów

Treści multimedialne stały się istotną częścią magazynów cyfrowych. Może skutecznie pomóc w zwiększeniu zaangażowania czytelników, zwiększeniu ruchu na stronie i poprawie SEO. Co znajduje się na końcu tej drogi?

Zwiększenie sprzedaży magazynu cyfrowego. To wysiłek, który naprawdę się opłaca.