fbpx Naciśnij “Enter” aby skoczyć do treści

Media społecznościowe zajmują niezwykle wysoką pozycję, jeśli chodzi o skuteczną promocję publikacji cyfrowych. Dzięki nim możesz aktywnie angażować swoich fanów lub otrzymywać konstruktywne opinie od obserwujących, a także żywo zwiększać liczbę czytelników i subskrybentów. A najlepsze jest to, że masz wszystko na wyciągnięcie ręki.

Nie oznacza to, że jedynym wymaganym zadaniem jest założenie kont na najpopularniejszych kanałach mediów społecznościowych, a reszta sama się ułoży. To nigdy nie działało w ten sposób. Osiągnięcie znaczących i wymiernych wyników wymaga trzech elementów: strategii, zaangażowania i regularności.

Trzymanie się ich wraz z wykorzystaniem wskazówek zawartych w tym artykule to przepis na skuteczną promocję.

Dlaczego w ogóle go potrzebujesz?

Gdybyś miał podać jedną nazwę napoju gazowanego, co byś powiedział? Albo jedną markę sieci fast food?

Założymy się, że wybraliśmy te same imiona.

To nie jakość produktów sprawiła, że wybraliśmy je jako pierwsze. To siła promocji sprawia, że automatycznie myślimy o tych firmach. Oczywiście można powiedzieć, że są to międzynarodowe korporacje z mnóstwem pieniędzy i gigantycznymi budżetami na kampanie marketingowe, które są doskonale znane na całym świecie.

Oczywiście, trudno temu zaprzeczyć. Chodzi jednak o to, że budżet nie odgrywa tak istotnej roli, jak wielu sądzi. Chodzi o cele i mechanizmy, które działają tak samo, bez względu na liczbę pracowników, budżet firmy czy wielkość rynku. Promocja to nic innego jak wysyłanie przez markę komunikatu do potencjalnych lub stałych odbiorców w trzech celach:

  • aby ludzie odkryli markę i lepiej ją poznali,
  • aby zachęcić ludzi do wypróbowania i zakupu produktów,
  • budowanie i zwiększanie świadomości marki.

Wiadomość ta może być obecnie wysyłana różnymi kanałami, ale istnieje jedna opcja, która wyrównała zasady konkurencji na rynku i sprawiła, że mniejsze firmy nie są już wykluczone pod względem kampanii marketingowych. Chodzi oczywiście o media społecznościowe.

Znaczenie mediów społecznościowych

Czasy, w których jedynym potężnym sposobem na dotarcie do domów były spoty telewizyjne lub radiowe, całkowicie minęły. Podobnie jak czasy, w których potrzebne były do tego gigantyczne pieniądze, sprzęt i pracownicy. Zawdzięczamy to głównie rozwojowi technologii, Internetu i pojawieniu się mediów społecznościowych.

Fakt, że promocja w mediach społecznościowych jest łatwo i powszechnie dostępna, to tylko jedna strona medalu. Poza tą niezaprzeczalną zaletą są jeszcze inne.

  • Search Engine Journal podaje, że na całym świecie jest 4,8 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi 59,9% globalnej populacji i 92,7% wszystkich użytkowników Internetu. To bardzo dużo osób, do których można kierować reklamy.
  • Według Hubspot, 27% konsumentów odkrywa produkty i ich funkcje za pośrednictwem mediów społecznościowych.
  • Generują one ruch na stronie internetowej, blogu lub kiosku cyfrowym.
  • Komunikacja jest dwustronna i natychmiastowa, nie ma granic między marką a odbiorcami.
  • Otrzymujesz natychmiastową informację zwrotną w postaci komentarzy i reakcji użytkowników.

I tak dalej. Moglibyśmy rozszerzyć tę listę o wiele więcej punktów. Nadszedł jednak czas na to, po co naprawdę tu przyszliście.

Ogólne zasady i praktyczne wskazówki

Posiadanie konta biznesowego w mediach społecznościowych z lojalną i aktywną publicznością wymaga oddzielnej, dobrze przemyślanej i opartej na silnej analizie strategii marketingowej. Nie tym chcemy się teraz zajmować.

Zamiast tego chcemy wyposażyć Cię w kilka ogólnych zasad i praktycznych, uniwersalnych wskazówek dotyczących korzystania z mediów społecznościowych, które będą pomocne dla każdego wydawcy publikacji cyfrowych. Pełniąc taką rolę i prowadząc taki biznes, połowę sukcesu masz już za sobą. Wszystko to, co zbierasz przygotowując wydanie online, to gotowe do wykorzystania materiały, które mogą być świetną bazą do przygotowania angażujących postów w mediach społecznościowych.

Przejrzyj więc listę porad, a następnie wykorzystaj w praktyce to, co chcesz. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wahań, poproś nas o pomoc. Czy jesteś gotowy, aby zacząć?

Wybierz odpowiednie platformy dla swojego tytułu

Bycie wszędzie nie ma sensu. Zdefiniuj swoją grupę docelową i skup się tylko na platformach, którymi są zainteresowani. Mówiąc prościej, bądź tam, gdzie są Twoi czytelnicy. Większość z nich jest prawdopodobnie na Facebooku. Możesz rozważyć promowanie tam swojego magazynu, ponieważ pozostaje on najpopularniejszym kanałem mediów społecznościowych.

Jednym z kluczowych czynników przy wyborze miejsca publikacji może być wiek. Jeśli publikujesz dla młodszych odbiorców, bardziej prawdopodobne jest, że znajdziesz ich na TikTok i Snapchacie niż na Instagramie, który jest jednym z ulubionych kanałów Millenialsów. Wystarczy spojrzeć na poniższy wykres.

Najczęściej używane platformy mediów społecznościowych według grup wiekowych w 2023 r.

Poza tym weź pod uwagę charakter swojego tytułu i jego główny temat.

  • Jeśli wydajesz publikację, w której zdjęcia liczą się najbardziej (np. magazyny kulinarne, podróżnicze lub projektowe), w pierwszej kolejności wypróbuj Instagram. Ta platforma została stworzona, aby podkreślić moc ładnych wizualizacji.
  • Kanał X (dawniej Twitter) poświęcony jest publikacjom dostarczającym wiadomości i codzienne aktualizacje, zwłaszcza na temat polityki i sportu. Nie ma tu miejsca na długie, wiecznie zielone treści; krótkie, żywe komentarze na temat tego, co dzieje się w tej chwili, sprawdzą się tutaj lepiej.
  • W przypadku tematów biznesowych najlepszym wyborem będzie LinkedIn. Jest to bowiem największe skupisko profesjonalistów w całym Internecie.

Uzupełnianie konta w jasny i spójny z marką sposób.

Nikt nie powinien się wahać, gdzie jest, widząc Twój profil. Oprócz oczywistych elementów, takich jak tytuł publikacji, profil i zdjęcia w tle, nie zapomnij o kilku słowach wyjaśnienia, kim jesteś, czym się zajmujesz i jak często publikujesz nowe numery. Zamiast tego możesz napisać swoją misję, cele lub krótką historię. W każdym razie, nie pozwól, by Intro było puste, niezależnie od obranej ścieżki: New Yorkera czy HuffPost.

Pierwszy z nich zdecydował się napisać dłuższe, bardziej przejrzyste wyjaśnienie, podczas gdy drugi ograniczył się do tajemniczego hasła. Jak widać, obaj doskonale wiedzą, że linki do miejsc, w których czytelnicy mogą przeczytać i kupić magazyn, są koniecznością.

Dostosowanie treści do preferencji odbiorców

Zanim przygotujesz strategię treści, dowiedz się, kim są Twoi odbiorcy i jakie mają preferencje (ponownie!). Dopiero po zrozumieniu docelowych czytelników możesz przygotować posty w mediach społecznościowych dostosowane do ich konkretnych zainteresowań i potrzeb. Zdobycie i utrzymanie zainteresowania poprzez treści prowadzi do większego zaangażowania, konwersji i lojalności.

Na przykład, jeśli chcesz kierować swoje treści do profesjonalistów, możesz tworzyć treści, które koncentrują się na rozwoju kariery, równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, strategiach znajdowania pracy i planowaniu finansowym. Z drugiej strony, jeśli chcesz dotrzeć do kobiet, które są mamami, możesz tworzyć treści, które koncentrują się na poradach dla rodziców, ciąży, zajęciach rodzinnych i zasobach edukacyjnych.

Jednak zgadywanie oparte wyłącznie na linii magazynu nie wystarczy. Droga do zrozumienia odbiorców wiedzie przez prowadzenie badań rynkowych, korzystanie z narzędzi do nasłuchiwania mediów społecznościowych, analizowanie witryn internetowych, a nawet przeprowadzanie ankiet i wywiadów.

WSKAZÓWKA! Najlepszymi narzędziami, których możesz użyć na początku, są pulpity nawigacyjne z sieci społecznościowych, takie jak Facebook Insights, Instagram Insights i LinkedIn Analytics.

Pamiętaj, że obrazy mówią więcej niż słowa

Oprócz świetnego, angażującego tekstu, świetny post w mediach społecznościowych składa się również z elementów wizualnych: zdjęć, filmów i gifów. Mają one tendencję do rozprzestrzeniania się wirusowo, a ich rola jest niezwykle ważna, ponieważ są one czymś, na co użytkownicy wpadają podczas przewijania swoich kanałów; to one przyciągają wzrok i zachęcają do czytania dalej i głębiej.

Konto Wired na Instagramie

Nie oznacza to jednak, że musi być piękny, zapierający dech w piersiach i mieć walory artystyczne. Częściej chodzi o unikalny i chwytliwy pomysł.

Bądź aktywny i regularny

Publikowanie jednego posta w miesiącu lub tylko wtedy, gdy coś się wydarzy, to za mało. Jeśli ktoś już Cię obserwuje, ma oczekiwania, jest tu po coś. Jednym z najlepszych sposobów na pozostanie aktywnym i konsekwentnym jest przygotowanie kalendarza treści, który jest harmonogramem treści, które planujesz opublikować. Można to zrobić w Excelu lub w formie tabeli w Wordzie. Powinien zawierać rodzaje postów, częstotliwość publikacji, platformy, z których planujesz korzystać, a czasem nawet szkic treści z grafikami.

WSKAZÓWKA! Skorzystaj z zasady 5:3:2 i zaplanuj swój harmonogram zgodnie z nią. Na każde dziesięć postów, pięć z nich powinno być treściami z innych źródeł istotnych dla odbiorców; trzy posty powinny być treściami stworzonymi przez Ciebie, które są istotne dla Twoich obserwujących; dwa posty powinny być osobistymi, zabawnymi treściami, które sprawiają, że Twoja marka jest bliska każdemu, kto tu jest. Oczywiście po drodze zobaczysz, który typ działa najlepiej, a następnie możesz nieco zmienić proporcje. Czasami warto opublikować coś eksperymentalnego, zupełnie innego od tego, co robiłeś wcześniej. Kto wie, co może się wydarzyć?

Nagradzaj swoich obserwujących

Nie zapominaj o osobach, które już Cię śledzą. Trzeba o nich dbać, w przeciwnym razie odejdą i być może nigdy nie wrócą.

Oferowanie nagród swoim obserwatorom to świetny pomysł, który prowadzi do zwiększenia zaangażowania, zwiększenia zasięgu i stworzenia szumu wokół marki. Nawet jeśli wymaga to niewielkiej inwestycji z Twojej strony, zwrot może być ogromny, a nawet wirusowy.

Co możesz zaoferować swoim obserwatorom?

  • Daj im specjalną zniżkę na pojedynczy zakup lub subskrypcję.
  • Zaoferuj wcześniejszy dostęp do treści lub fragmentów i wydań za darmo.
  • Zorganizuj konkurs oparty na angażowaniu obserwujących. Będą mieli zadania do wykonania, takie jak napisanie komentarza, zareagowanie na post lub udostępnienie go. Ludzie mogą to łatwo zrobić, a Ty będziesz mieć promocję za darmo.

Nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie przygody z mediami społecznościowymi

Na koniec chcemy wspomnieć o jeszcze jednym ważnym aspekcie promocji publikacji cyfrowej w mediach społecznościowych. Jest to zawsze proces ciągły, który powinien rozpocząć się jeszcze przed premierą tytułu. Jeśli to zrobiłeś, dobrze dla ciebie, kontynuuj. Jeśli nie, to zawsze jest dobry moment, by zacząć i pokazać swoją markę szerszej publiczności. A media społecznościowe to najlepsze miejsce, by ich znaleźć i zaangażować.

Zanim się obejrzysz, staną się oni Twoimi stałymi subskrybentami.