Jeszcze do niedawna telewizja była najskuteczniejszym kanałem reklamowym dla niemal każdej branży. A także najdroższym, co powodowało, że wiele małych lub średnich firm nie mogło sobie na nią pozwolić. Dziś takie firmy stoją przed ogromną szansą na skuteczne zwiększenie rozpoznawalności i sprzedaży poprzez kampanie online. Dzięki Internetowi dobrze zrealizowana strategia marketingu cyfrowego może dać znacznie lepsze efekty niż kilkusekundowy spot telewizyjny w prime time. W krótszym czasie, za mniejsze pieniądze i z wyższą stopą zwrotu.
Jedna zasada łączy wszystkie firmy na świecie – bez marketingu nie ma sprzedaży. Posiadanie świetnego produktu to jedno. Umiejętność zaprezentowania go światu to drugie. Budowanie marki, rozwijanie rozpoznawalności produktu, a tym samym zwiększanie sprzedaży to procesy długofalowe, które wymagają odpowiednich działań marketingowych. Na szczęście Internet sprawił, że są one dostępne dosłownie dla każdego, na tych samych zasadach, bez niebotycznych kosztów. Szkoda byłoby z tego nie skorzystać, prawda?
Przygotowaliśmy ten artykuł, aby efektywnie wykorzystać te możliwości reklamowe dla średnich wydawców. Definiując tę grupę w ten sposób, mamy na myśli tych, którzy nie są częścią dużych koncernów wydawniczych lub międzynarodowych korporacji, a także tych, którzy nie są początkującymi w tej branży lub hobbystami spędzającymi w ten sposób swój wolny czas. Poniższy zestaw konkretnych wskazówek skierowany jest do firm średniej wielkości, które rozumiemy jako przedsiębiorstwo oferujące czasopismo skierowane do konkretnej grupy odbiorców; firmę, która zatrudnia ludzi, przynosi zyski i, co najważniejsze, chce się rozwijać.
Jeśli czujesz, że jesteś jednym z nich, bez wahania kliknij „czytaj dalej” i skorzystaj z naszych sprawdzonych i opartych na wieloletnim doświadczeniu porad. Nie pożałujesz.
Strategia marketingu cyfrowego – czy w ogóle jej potrzebuję?
Aby jak najdokładniej odpowiedzieć na to pytanie, musimy najpierw określić, czym jest strategia marketingu cyfrowego. Istnieje wiele definicji, ale dla nas najlepsza wydaje się ta podana przez Search Engine Journal:
Strategia marketingu cyfrowego jest częścią większego planu biznesowego, który określa sposób osiągnięcia nadrzędnych celów biznesowych za pomocą kanałów cyfrowych.
Z tego krótkiego wyjaśnienia możemy wyciągnąć trzy wnioski. Po pierwsze, strategia cyfrowa jest tylko częścią większego planu biznesowego. Dlatego nie powinna być jedynym działaniem promocyjnym podejmowanym przez firmę. Może doskonale współgrać z kampaniami outdoorowymi. Po drugie, ma pomóc w osiągnięciu założonych wcześniej celów (zarówno długo-, jak i krótkoterminowych), a te, jak wiemy, są różne dla różnych firm. Po trzecie, skupia się konkretnie na kanałach online, ale błędem jest skupianie się na wszystkich.
Czy gra jest warta świeczki?
Nie powinieneś być zaskoczony, jeśli odpowiemy „tak” na to pytanie. Cyfrowy świat to nasza codzienna sfera pracy. Oczywiście nie zostawimy cię z tym jednym słowem na domysły i spekulacje. Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych korzyści, które stoją za strategią marketingu cyfrowego dla wydawców czasopism.
- Jest to bardziej opłacalne niż tradycyjne metody marketingowe.
- Wszystkie wysiłki cyfrowe można zmierzyć.
- Jeśli wiesz, kim są Twoi docelowi odbiorcy, możesz trafić do nich z niezwykłą precyzją.
- Jest powszechnie dostępny, co pozwala konkurować z większymi markami.
- Możesz dotrzeć do odbiorców na wybranym etapie lejka sprzedażowego.
- Internet jest istotną częścią życia większości ludzi.
- Zwiększanie widoczności, poszerzanie grona odbiorców i zwiększanie przychodów jest na wyciągnięcie ręki.
Wciąż za mało? Według Statista na całym świecie jest 5,18 miliarda użytkowników Internetu. Z tego 4,8 miliarda to użytkownicy mediów społecznościowych (co ma ogromne znaczenie dla marketingu cyfrowego, ale o tym porozmawiamy później). Czy wiesz, w jaki sposób ci ludzie odkrywają dziś nowe marki, produkty i usługi?

Badania te jasno pokazują jedną rzecz – jeśli nie konkurujesz poprzez posiadanie strategii marketingu cyfrowego, to tracisz możliwości dotarcia do nowych czytelników. Jeśli nie zaangażujesz swojego zespołu w bycie bardziej przyjaznym dla Internetu, przegrasz z konkurencją, która jest bardziej obeznana z technologią cyfrową. Poniżej znajdziesz kilka świetnych sposobów, aby się wyróżnić.
Najlepsze strategie marketingu cyfrowego dla wydawców czasopism
Zacznijmy od tego, że tak jak nie ma jednej strategii, tak nie ma jednego rodzaju marketingu internetowego. Istnieją różne rodzaje, podzielone na grupy. W rzeczywistości na wiele grup, w zależności od kryterium. Na potrzeby tego artykułu skupmy się na tym, że marketing internetowy można podzielić na trzy części: płatny, własny i zarobiony. Gdzie która strategia się znajduje, pokazuje poniższa grafika.

Nie będziemy omawiać każdego punktu z osobna, bo artykuł rozrósłby się do niebotycznych rozmiarów. Chcemy skupić się na takich działaniach będących częściami tych kategorii, które dadzą ci, jako średniej wielkości wydawcy, najlepsze wyniki.
Promuj swój magazyn za pomocą… jego części
Nie ma lepszego sposobu na zachęcenie ludzi do zakupu magazynu niż zaprezentowanie jego wartości za darmo i można to zrobić na wiele sposobów. To, ile treści zaoferujesz za darmo, zależy od Ciebie. Może to być fragment artykułu, jeden artykuł, kilka artykułów, a nawet pojedyncze wydanie. Ty również decydujesz o okresie czasu. Jeden artykuł za darmo dziennie, tygodniowo czy miesięcznie? W przypadku wydawców cyfrowych, którzy dostarczają miesięczniki, sugerujemy umożliwienie odwiedzającym przeglądania trzech artykułów miesięcznie, które można również wykorzystać w archiwum wydań.
Marketing cyfrowy ma tutaj ogromną przewagę ze względu na paywalle, które są świetnym sposobem na zastąpienie metodologii druku polegającej na oferowaniu darmowych wydań. Z tego, co wiemy od naszych klientów, możliwość podglądu wydania, a także biblioteka online pełna starych wydań świetnie się dla nich sprawdza.
Można to robić różnymi kanałami. Czasem warto wysłać darmowy artykuł e-mailem do określonej grupy odbiorców, a czasem…. opublikować jego tytuł i zdjęcie lub wideo w mediach społecznościowych. Ważne, aby próbki treści, jakiekolwiek by nie były, były specjalnie dobrane i szalenie intrygujące. Spójrz na to z perspektywy czytelnika i zadaj sobie pytanie – czy całość materiału jest warta zapłaty?
Bądź gospodarzem swojego wydarzenia
Pod pojęciem „wydawnictwo” kryje się dziś znacznie więcej niż tylko tworzenie i wydawanie magazynu. Jeśli jesteś odpowiedzialny za tytuł, musisz myśleć o nim jak o dużej, złożonej maszynie, która specjalizuje się w swojej tematyce i niszy. Powinieneś traktować swoją firmę wydawniczą nie tylko jako dostawcę słów, ale jako źródło wiedzy, inspiracji i miejsce skupiające wokół siebie ludzi. Pamiętaj, że jesteś specjalistą i ludzie ci ufają.
O co konkretnie chodzi? Wyjdź poza schemat: Tworzę magazyn i ktoś go kupuje. Zamiast tego zaoferuj coś więcej. Media społecznościowe, platformy podcastowe i partnerstwa z innymi firmami dają ci możliwość organizowania webinarów, spotkań, Q&A i dyskusji wartościowych dla grupy potencjalnie zainteresowanej twoją tematyką. Jeśli chcesz jeszcze więcej, sięgnij po jeszcze więcej – imprezy plenerowe i spotkania na żywo, które mogą być transmitowane przez Internet, dla tych, którzy nie mogą być tam osobiście.
To moment, w którym warto rozważyć influencer marketing. Współpraca z lokalnymi influencerami i ekspertami branżowymi może pomóc dotrzeć do szerszego grona odbiorców i zwiększyć wiarygodność. Współpracując z influencerami, którzy mają podobną grupę docelową, możesz dotrzeć do nowych czytelników, którzy w przeciwnym razie mogliby nie odkryć ich magazynu. Sztuką jest tutaj zaangażowanie do współpracy odpowiedniej osoby, więc kluczem jest solidny research.
Wykorzystaj moc, którą już posiadasz
Czy wiesz, że Twoja strona internetowa może być maszyną do sprzedaży 24/7? Możesz oferować zarówno nowe, jak i stare wydania swojego magazynu. I, jak pisaliśmy powyżej, niektóre mogą być darmowe, a niektóre płatne. Funkcja taka jak wyszukiwanie na stronie znacznie ułatwi czytelnikowi znalezienie konkretnego materiału.

Jakie są inne zalety kiosków cyfrowych?
- Wysoki strumień przychodów – dzięki sprzedaży bezpośredniej możesz znacznie zwiększyć marżę na każdej sprzedaży, a także zachęcić do wielokrotnej sprzedaży we własnym, kontrolowanym środowisku. Nie płacisz pośrednikom i sam ustalasz zasady, w tym ceny i oferty promocyjne na swoje produkty.
- Dane – sprzedaż w witrynie umożliwia śledzenie i gromadzenie wszystkich danych o klientach zarówno z perspektywy sprzedaży, jak i przeglądania. Zobaczysz nawyki, potrzeby i trendy czytelników: kto, co i kiedy kupuje. Dzięki temu możesz dopasować skuteczne strategie komunikacji w przyszłości i dopasować swoją ofertę do rynku.
- Przekierowanie – nawet jeśli ktoś, kto jest na Twojej stronie, nie dokona zakupu, może zostać przekierowany do innego z Twoich miejsc i stać się obserwatorem mediów społecznościowych lub czytelnikiem bloga, co zapewni stały kontakt z marką.
- Inwestycja w przyszłość – żaden inny sposób sprzedaży nie da Ci takiej wiedzy jak własny e-kiosk. Dzięki niemu zyskasz głęboki wgląd w preferencje swoich czytelników, a także bezpośredni kontakt z nimi.
Pamiętaj, że Twoja strona to także miejsce, w którym odwiedzający mogą zostawić swój adres e-mail, np. w zamian za darmowe, wartościowe materiały. Poczta elektroniczna to nadal dobrze działający kanał promocyjny i sprzedażowy, ale aby był skuteczny, musisz kierować do odbiorców spersonalizowane treści i dobrze dopasowane promocje. Kluczem jest przygotowanie kilku różnych wiadomości lub newsletterów do różnych osób, zgodnie z ich zainteresowaniami.
Indywidualna strategia marketingu cyfrowego
Nie ma jednej uniwersalnej strategii dla każdego. Podobnie jak nie ma jednego kanału promocyjnego, który byłby odpowiedni dla każdego. Dlatego tworząc listę sposobów, które działają, musieliśmy wybrać coś, co działa w większości przypadków i jest bardziej ogólne. Staraliśmy się wskazać drogę. Ale jeśli to dla Ciebie za mało i chcesz czegoś bardziej konkretnego, szytego na miarę, daj nam znać.
W PressPad nie tylko tworzymy aplikacje mobilne lub cyfrowe kioski dla wydawców wiadomości i czasopism, ale także pomagamy im wybrać strategie i kierunki rozwoju, które będą dla nich najlepsze. Dla nich, czyli dla Ciebie. Wszystkie wskazówki i triki, którymi właśnie się podzieliliśmy, są wynikiem lat spędzonych w branży internetowej ramię w ramię z wydawcami.
Jeśli więc jest coś, co chcielibyście omówić, nie krępujcie się.